Berlingske Business

Privat aktør afviser kritik

Konsulentfirmaet AS/3 kan ikke genkende den kritik af private aktørers kontaktforløb, som A-kassernes Samvirke rejser. Beskæftigelsesministeren varsler uvildig undersøgelse.

Landets arbejdsløse er blevet centrum i en sand talkrig.

Årsagen er en ny undersøgelse fra A-kassernes Samvirke, som afdækker, hvordan de ledige oplever deres kontaktforløb hos private aktører.

Undersøgelsen viser bl.a., at kun 19 procent af deltagerne i kontaktforløbene har fået arbejde. Og at 80 procent af de ledige ikke har haft mulighed for at vælge mellem flere aktører.

»De kontaktforløb, som de ledige deltager i, har stort set ikke resulteret i noget som helst. Det er et problem, for kontaktforløbene skal ikke bare være hyggearrangementer, men bringe de arbejdsløse tættere på et job,« siger Torben D. Jensen, sekretariatschef i A-kassernes Samvirke.

Han mener, at det er vigtigt at pege på de kritiske punkter, som en udlicitering af jobformidlingen har resulteret i.

Negativ og ensidig
Men A-kassernes fokus er alt for negativ og ensidig, mener Allan Gross-Nielsen, der er partner i et af de største konsulentfirmaer for jobformidling.

»Det ser ud som om konklusionen er skrevet før undersøgelsen er lavet. I virkeligheden er der mange positive resultater i den. Den viser bl.a., at 71 procent føler, at der har været tid nok til samtalerne, og at 67 procent opfatter samtalerne som målrettede,« siger Allan Gross-Nielsen.

Han kan ikke genkende det billede, som A-kasserne tegner.

»Vi har selv lavet en tre gange så stor undersøgelse blandt vores kunder, som viser, at mere end 90 procent af kunderne er tilfredse eller meget tilfredse med måden, vi vejleder på,« siger Allan Gross-Nielsen fra AS/3.

Han understreger dog, at det er en svaghed ved undersøgelsen, at den kommer fra firmaet selv. Derfor efterlyser han en uvildig kulegravning af de private aktørers indsats.

Undersøgelse på vej
Beskæftigelseminister Claus Hjort Frederiksen (V) undrer sig også over A-kassernes negative udlægning af resultaterne, og han lover nu, at der er en undersøgelse på vej.

»Jeg vil foranledige, at vi får lavet en uvildig undersøgelse, som også ser på AFs indsats. Vi skal kunne konkludere noget holdbart om, hvad der virker, og hvad der ikke virker,« siger Claus Hjort Frederiksen.

I A-kasserne er man utilfreds med, at ministeren beskylder deres udlægning af undersøgelsen for at være tendentiøs og negativ.

»Jeg synes ikke, der er så meget positivt at pege på. Undersøgelsen viser, at de ledige gerne vil have, at der er andre aktører end AF. Samtidig er de ikke voldsomt utilfredse med kontaktforløbene. Det er det postive, der er at sige,« siger Torben D. Jensen.

Teknologisk Institut har for nylig undersøgt AFs udbud af arbejdsmarkedsindsatsen til andre aktører i Nordjylland. Konklusionen var, at det endnu er for tidligt og for nemt at kritisere indsatsen på baggrund af en række opstartsproblemer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen