Berlingske Business

Priskrig om skrivebordet

Sun frigav i sidste uge sin nye kontorpakke StarOffice, som ikke længere er gratis, men alligevel spås at kunne sætte sig på ti procent af markedet inden for to år.

Microsofts ærkerival Sun har en pæn chance for at sætte sig på omkring ti procent af markedet for kontorpakker til computeren inden for to år.

Det spår analysefirmaet Gartner, efter at Sun i sidste uge frigav købeversionen af sin tidligere gratis kontorpakke StarOffice med tekstbehandling, regneark, database, præsentationsprogram, tegneprogram, kalender m.m.

StarOffice 6.0 har siden sidste uge kunnet købes for 76 dollar, hvilket er betragteligt mindre end Microsofts tilsvarende kontorpakke.

Microsofts strammere licenspolitik med årlige fornyelser vil få mange til at springe fra og finde alternativer, mener Gartners vicepræsident Michael Silver.

Microsoft sidder i dag på godt 90 procent af markedet for kontorpakker, men kravet om licensbetaling for årlige opdateringer gør folk vrede, mener Michael Silver.

Fælles filformat

StarOffice kan uden problemer arbejde med Word- og Excel-filer fra Microsoft og kan også gemmes i disse formater igen, selv om StarOffice arbejder med XML-formatet, som alle regner som fremtidens fælles filformat.

Mange IT-chefer mener, at det kun vil kræve minimale omstillinger for brugerne at vænne sig til en anden kontorpakke, fordi de er skruet så ens sammen.

StarOffice har tidligere været helt gratis, hvilket har tiltrukket endog rigtig mange brugere.

Sun meddelte dog tidligere i år, at version 6.0 vil koste penge, både fordi det koster at lave manualer, sende CD-ROMer af sted m.m., og fordi mange ikke betragter en gratis programpakke som seriøs.

Sun har derfor lagt sig fast på en pris, som er væsentlig lavere end Microsofts i håbet om at holde fast i de mange, som hidtil har brugt StarOffice og at skaffe især erhvervskunder.

Sun arbejder derfor nu på at lave aftaler med PC-firmaer, så StarOffice - der findes til flere styresystemer, f.eks. Windows og Linux - er forinstalleret på harddisken, når man køber sin nye PC.

Kildekode for alle

Hele StarOffice er baseret på det såkaldte open source-program, hvor programmører fra hele kloden arbejder åbent sammen for at udvikle programmer - men samtidig forpligter sig til at lægge kildekoden (»hjertet«) i programmerne tilgængelige for alle.

Det giver andre programmører mulighed for at udvikle nye tilføjelsesprogrammer, som virkelig arbejder tæt sammen med grundpakken.

Store firmaer som f.eks. Microsoft og Corel holder kildekortene tæt til kroppen.

StarOffice er en videreudvikling af OpenOffice, som blev frigivet 1. maj og kan hentes gratis på internet. StarOffice har dog betydeligt flere funktioner, skabeloner m.m.

Den hidtidige, gratis udgave af StarOffice i version 5.2 forsvinder fra internet 29. maj og kan fra da ikke længere hentes hjem, meddeler Sun.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen