Berlingske Business

Prisen på ris skyder i vejret

Prisen på ris skyder i vejret - 1
Kraftigt stigende priser på ris kan få konsekvenser for de henved tre milliarder mennesker, som er afhængige af ris som primære fødevare.<br>

Forskere advarer om, at prisstigninger kan udløse fødevarekrise.

For godt halvdelen af Jordens befolkning er ris den vigtigste ernæringskilde. 150 millioner hektar, eller et område større end Tyskland, Frankrig, Spanien og Portugals areal tilsammen, er i dag dækket af rismarker. De fleste dyrkes af små-bønder med minimale ressourcer, og ændringer i høstudbytte eller prisniveau for ris kan derfor få store omkostninger for mange af disse mennesker.

Det seneste år er de internationale priser på ris steget kraftigt, mens udbuddet er faldet på grund af dårlig høst i enkelte lande, heriblandt Kina. På tre måneder i foråret steg risprisen på børsen i Bangkok med næsten 40 procent fra 195 dollar per ton til 260 dollar per ton. Producenterne får bedre betaling, men i længden kan det mindskede høstudbytte, som FNs fødevareorganisation FAO angiver som årsagen til prisstigningerne, give problemer.

"Når priserne på ris stiger så meget som 40 procent på blot ét år, fordi udbyttet af ris falder i enkelte lande, minder det os om, at vi ikke må tage for givet, at Asien bare kan brødføde sig selv. Hvis vi gør det, vil millioner komme til at lide nød". Det siger Ronald P Cantrell, der er generalsekretær for det Internationale Researchsinstitut for Ris (IRRI) til erhvervsmagasinet The Economic Times. Han mener, at der skal en målrettet indsats til for at sikre en bæredygtigt dyrkning og prisfastsættelse af risen.

Det er der flere andre, der er enige med ham i, og der er allerede fokus på problemet, som i november blev taget op ved World Rice Research Konferencen arrangeret i anledning af FNs Internationale Ris-år. Her blev der fokuseret på fødevaresikkerheden for Verdens godt tre milliarder riskonsumenter.

Lester R Brown, grundlægger af den indflydelsesrige tænketank World Watch Institute i USA, sammenligner den aktuelle situation med dengang madpriserne eksploderede i 1970'erne, og hundredetusindsvis af mennesker sultede ihjel i fattige lande som Etiopien og Bangladesh. Nyhedsbureauet Bloomberg spekulerer også i den mindskede risproduktion og ser en nært forestående fødevarekrise for sig. FNs madorganisation FAO mener dog, at disse vurderinger indtil videre er overdrevne.

Ikke desto mindre er det umuligt at overse, at Verden står over for en stor udfordring, hvis forskernes analyser holder stik. De vurderer nemlig, at det er nødvendigt at øge den aktuelle risproduktion på 545 millioner tons til 700 millioner tons for at kunne brødføde 650 millioner riskonsumenter ekstra, som der vurderes at ville være kommet til Verden i 2025. Og på grund af allerede overbelastede ressourcer, skal dette ydermere ske ved at bruge mindre vand og mindre land, end man gør i dag.



sbh@berlingske.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen