Berlingske Business

Pris på fladskærme dykker

Prisen på TV- og monitorfladskærme vil falde det næste halve år. De store producenter er i benhård konkurrence og har samtidig overvurderet efterspørgslen på den nye generation af skærme.

En 17-tommer fladskærm til computeren for 1.600 kroner. »Uundgåeligt«, siger producenterne af LCD-skærme, der har været blandt de helt store hits i julehandlen.

Priserne er faldet med 20 procent i år, men de er på vej endnu længere ned. Salgspriserne for producenterne er styrtdykket siden i sommer, og de sidste containere med billige fladskærme er ikke nået danske havne.

»TV-fladskærme er faldet voldsomt i årets første 11 måneder, men de fortsatte prisfald hos producenterne vil kunne mærkes índ i det nye år,« siger Allan Bugge direktør for Brancheorganisationen ForbrugerElektronik, der holder statistik på salget af elektronisk isenkram i Danmark.

Joint venturen LG.Philips LCD er den næststørste producent af paneler til LCD-fjernsyn, monitorer og bærbare computere. I hovesædet i Seoul forventer man et fald i priserne på LCD-skærme på 20 procent i fjerde kvartal sammenlignet med samme kvartal sidste år. Det skyldes, at containere med fladskærme med fra den hollands-koreanske producent har hobbet sig op i alverdens havne. Specielt salget af TV-skærmene har skuffet i forhold til forventningerne. Men det skal prisfaldene nok ændre, mener Allan Bugge.

»Fladskærms-TV kan blive det mest solgte stykke elektronik i 2005. Ellers bliver den det helt sikkert i 2006,« siger Allan Bugge

Ron Wirahadiraksa, der er finansdirektør i LG.Philips LCD tror også, prisfaldet vil få det til at kildre i fingrene på alverdens TV-narkomanerne.

»Prisfaldene er gode for industrien. Det bringer volumen op ved større efterspørgsel.«

Prisfaldet på fladskærme startede allerede i juni, men har først så småt ramt gaden i slutningen af tredje kvartal. Typisk går der mellem to og tre måneder før prisfald kommer forbrugerne til gode, så der er stadig lavere priser i vente.

En af dem, der tager imod fladskærmene herhjemme er Kim Lauritzen, salgchef i Fona. Han er forståeligt tilbageholdende med løfter om prissænkninger lige efter jul.

»Prisen har allerede fået det helt store gok nedad. Det oplevede vi op til julesalget. Men vi forventer da også moderate prissænkninger frem til sommer,« siger Kim Laurtizen.

I Fona har man allerede mærket effekten af prisfaldet.

»Vi har solgt mange hundrede procent flere fladskærmsfjernsyn i år i forhold til sidste år,« siger Kim Lauritzen.

I Fona-butikken på strøget skal kunderne anstrenge sig for at finde et gammeldags billedrørsfjernsyn. Langt de fleste fjernsyn har en såkaldt LCD-skærm (Liquid Crystal Display). De kommer i mindre størrelser og priser end plasma-fladskærme. Det har fået fladskærmene ud i normale danske stuer.

»Fladskærme indgår nu udskiftningssalget. Tidligere var det kun pionererne, der købte. Det er det ikke længere,« siger Kim Laurtitzen. Panelerne til LCD-fladskærme produceres primært i Korea. Her sigter de største producenter Samsung og LG.Philips mod såkaldte »sweatspots« i prislejet på skærmene. Det er priser, man regner med, at forbrugerne vil reagere voldsomt på.

En af tærsklerne er en pris på 299 dollars eller lidt over 1.600 kroner for en 17 tommer monitor. Det mener LG. Philips´ finansdirektør er indenfor rækkevidde inden længe.

»Jeg mener ikke kun det er opnåeligt, at få priserne på skærmene derned. Det er uundgåeligt,« siger Ron Wirahadiraksa.

På trods af prisfaldene satser både LG.Philips LCD og koreanske Samsung milliarder på nye produktionsanlæg til de stadig større fladskærme. I starten af måneden annoncerede LG.Philips inversteringsplaner på 28,5 milliarder kroner i en ny fabrik, der primært skal producere fladskærme i størrelsen 47 tommer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen