Berlingske Business

Principfast Wal-Mart

Ledelsen i Wal-Mart - verdens største detailhandelskæde - er vant til at få det, som den vil have det.

Ledelsen har gennem mere end 50 år skaffet amerikanske forbrugere billige varer, fordi de efterhånden er blevet så store, at de selv kan diktere betingelserne hos de underleverandører, de handler med. Det har været gjort efter et take-it-or leave-it princip. Lige så principfast har Wal-Mart håndhævet, at de ikke vil beskæftige organiseret arbejdskraft, men i Kina mødte de deres overmand.

I sidste uge meddelte det kinesiske nyhedsbureau, Xinhua, at det kinesiske LO var blevet enige med den store amerikanske kæde om, at deres ansatte i landet måtte organisere sig i den landsdækkende All-China Federation med 123 mio. medlemmer. Til gengæld lovede kineserne at yde al den hjælp, Wal-Mart har brug for til at bringe tingene i orden.

Analytikere er dog ikke sene til at pege på, at det fra kinesisk side nok mere handler om kontrol end om omsorg for de ansatte organisationsret, idet det kinesiske LO er den eneste fagforening i landet og tæt knyttet til det kinesiske kommunistparti.

Alt det har ledelsen i Walmart slugt for at blive på et marked med en mia. potentielle kunder. Sidste år var Wal-Marts omsætning i Kina godt og vel 90 mia. kr. (15 mia. dollar). sbe

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen