Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Presset rejsebureau bliver i Thailand

Tyrkiet Eksperten fastslår, at rejsebureauet ikke sender turister til katastroferamte Phuket i Thailand. Til gengæld bruger bureauet energi på at åbne nye destinationer midt i krisen.

Det lød for grusomt til at være sandt.

Dagbladene bragte tirsdag historien om, at rejsebureauet Tyrkiet Eksperten ville sende charterturister til katastroferamte Phuket i Thailand.

Men Tyrkiet Eksperten fastholder, at der er tale om en misforståelse.

»Det er ikke chartergæster vi sender af sted. Det er folk, der har familie og pårørende i området,« siger Tyrkiets Ekspertens informationschef Lone Yalcinkaya.

BT var en af de aviser, der kritiserede rejsebureauet i en ledende artikel.

»Det forhold, at deres kunder i bogstaveligste forstand kan stå med et halvt opløst lig i armene, foruroliger åbenbart ikke Tyrkiet Eksperten. Der skal tjenes penge - uanset moral og omsorg for kunderne,« skrev BT's chefredaktør Arne Ullum.

Informationscehfen forstår ikke, sagens udvikling i medierne.

"Jeg har ikke sagt, at vi ville sende turister derned. Vi fastholdt vores afgang, fordi der er mange ,der bruger den som mellemlanding, og samtidig ville pårørende kunne komme til Phuket. Men måske er mit dansk ikke godt nok« siger Lone Yalcinkaya

Nødhjælpsarbejdere
Da et Boeing 747-fly i går lettede fra Kastrup mod Phuket, var der dog ikke mange pårørende til katastroferamte om bord. Størstedelen af passagererne var nødhjælpsarbejdere eller folk, der bruger Phuket som mellemlanding. Halvdelen af sæderne var tomme

Boeingen var det sidste fly, rejseselskabet sender til Phuket foreløbig.

BT´s leder har dog ret på et punkt. Rejsearrangøren, der er et datterselskab til tyrkiske Scanvay A.S. i Istanbul, satser på at tjene penge på Thailand i denne vintersæson.

Tyrkiet Eksperten har som det eneste rejsebureau åbnet to nye destinationer i de nordlige Thailand. De tilbydes som alternativer til det tidligere så populære Phuket.

»Vi vil være der, når bøtten vender igen,« siger informationschef Lone Yalcinkaya.

Hun mener ikke, at rejsebureauet på grund af de nye destinationer bruger for få kræfter på de nødlidte i Phuket.

»Vi har bedt vores kunder give os nogen tid til at få hjulpet de katastroferamte mennesker. De problemer, vi har haft med at hjælpe vores gæster i Thailand, skyldes, at vores interne telefonsystem brød sammen. Det er slet ikke gearet til den telefonstorm, vi oplevede,« siger Lone Yalcinkaya.

Der er dog en økonomisk grund til at rejsebuerauet bliver i Thailand. Tyrkiet Eksperten har i årrække været presset økonomisk. Det første regnskab i 1998 var katastrofalt. Egenkapitalen på 125.000 kroner var tabt mere end ti gange, og der måtte kapitaltilskud fra de tyrkiske ejere til for at selskabet kunne fortsætte.

Siden har bureauet fået sorte tal på bundlinien, men resultatet er langt fra imponerende. I 2002 var resultatet blot 183.000 kroner.Det skyldtes blandt andet, at turene til Tyrkiet var præget af hård konkurrence. Derfor åbnede bureauet i december i fjor destinationer i Thailand. Men med investeringer i blandt andet personale og forhåndsaftaler med hoteller i Thailand til de 7.300 gæster, man regnede med i år, er det svært for Tyrkiet Eksperten at trække sig ud af Thailand igen.

»Hvis du stopper med at flyve til en destination, så skal du ikke regne med at åbne den før om et år,« siger Lone Yalcinkaya.

Derfor er Tyrkiet Eksperten villig til at lade halvtomme fly lande i Thailand.

»Det her er ikke rentabelt på kort sigt, men vi insisterer på at være til stede i Thailand, når turisterne kommer tilbage.«

Smertegrænse
Der er dog grænser for, hvor langt Tyrkiet Eksperten vil strække sig for at blive i Thailand.

»Der er selvfølgelig en smertegrænse. Hvis flyene flyver med under en fjerdedel dækning, eller vi ikke ser en positiv udvikling i løbet af en tre ugers tid, så må vi genoverveje situationen,« siger Lone Yalcinkaya.

Tyrkiet Eksperten har endnu ingen ide om, hvor hårdt den asiatiske flodbølge vil ramme selskabets økonomi i år.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen