Berlingske Business

Presset Parmalat på massiv slankekur

Skandaleramte Parmalat skal tilbage til rødderne og reducerer produktsortimentet dramatisk.

Insolvente Parmalt bliver en skygge af sit tidligere, oppustede jeg. I en redningsplan præsenteret for de myndigheder, der overvåger selskabets genoplivningsforsøg, siger Parmalat nu, at man vil forandre fødevarekonglomeratet til en slankere koncern med omkring 30 produkter mod nu 120. Seks heraf står i øjeblikket for 80 procent af selskabets salg.

Selskabet trækker sig ud af USA for at koncentrere sig om kernemarkederne. Fokus vil være på sunde produkter, hvor selskabet kan presse mest overskud ud af sit varemærke - hvad det så ellers er værd efter bogføringsskandalen, der tvang selskabet i knæ og har kastet mistænkeligt lys på Parmalats bankforbindelser og store andre dele af det italienske og internationale erhvervssamfund.

Selskabet sagde også, at gælden i øjeblikket er 14,8 mia. euro. Det skal ses i forhold til et salg på lidt under seks milliarder. Gælden skal efter planen afvikles ved at ombytte gæld for nye aktier.

»Arbejdet, der er udført til dato, tyder på, at det vil være gavnligt for kreditorerne at videreføre selskabets aktiviteter,« sagde selskabet som begrundelse for ikke bare at likvidere fallitboet.

Parmalat venter at kunne præsentere en endelig redningsplan for offentligheden i maj eller juni. I mellemtiden venter et længere retsligt efterspil - og formentlig lange fængselsstraffe - på Parmalat-ledelsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen