Berlingske Business

Presset dollarkurs klemmer finansfolkets bonusser

Storbanken JP Morgan Chase er frygtelig ked af, at den lave dollarkurs gør visse ansattes bonusser mindre værd. Bankfolkene får lov til at vente med at få godteposen udbetalt, så kursen måske kan nå at rette sig.

NEW YORK

Wall Streets store, internationale finanshuse udregner og betaler typisk deres årlige erkendtligheder over for de ansatte - bonusserne - i dollar, men det piner de ansatte uden for USA. På grund af faldet i dollarkursen på det seneste, risikerer beløbene at blive betydeligt mindre værd.

På et tidspunkt, hvor bonusserne ellers forventes at stige på grund af den forbedrede økonomiske situation i USA, er det naturligvis skrækkeligt, hvis stigningen skulle gå hen og blive ædt op af en nedadgående vekselkurs.

Headhunterfirmaet Armstrong International beregner ifølge Financial Times, at de forventede stigninger på 10-20 pct. risikerer at blive hele 20-30 pct. mindre værd ene og alene på grund af dollarkursen. Også selv om den er steget en smule igen de seneste dage.

Men JP Morgen Chase, der netop har overtaget Bank One, har en løsning klar. De ansatte i Storbritannien har fået mulighed for at vente hele to måneder med at få udbetalt deres bonus for sidste års indsats i håb om, at dollarkursen når at rette sig.

»Vi erkender den øjeblikkelige dollarkurs' bevægelser, er fleksible og behandler vores ansatte fair,« som banken siger til Financial Times. Hvad angår de ansatte andre steder i Europa, vil spørgsmålet blive behandlet fra sag til sag.

Det vil vise sig, om andre bonusgivende arbejdspladser følger trop.

Men under alle omstændigheder er der ringe tvivl om, at bonusserne er for opadgående - i det mindste beregnet i dollar.

Ifølge delstatens New York bureau, der følger med i den slags, The State Comptroller, er der i indeværende finansår udbetalt 10,7 mia. dollar - ca. 64 mia. kroner - i bonusser. Det er langt mere end de sølle 8,6 mia. dollar - ca. 51 mia. kroner - sidste år.

Bonusbetalingerne har ikke blot betydning for de glade modtagere. De har f.eks. mulighed for at give et gevaldigt skub til boligmarkedet i finanscentre som New York og London.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen