Berlingske Business
17:16

Pres på elselskabers rådgivningsmonopol

Fem erhvervsorganisationer kræver fri konkurrence, når de tvangsopkrævede midler til energirådgivning skal fordeles.

Elselskabernes monopol på energirådgivning af virksomhederne skal brydes. Fem erhvervsorganisationer er gået sammen om henvendelse til økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen (K), hvor han opfordres til at reformere systemet, så det bliver mere effektivt.

I dag opkræves der en øreafgift på elforbruget, og på den måde betaler danske virksomheder sammenlagt 75 mio. kr., som de lokale elselskaber bruger til gratis rådgivning omkring mulige elbesparelser af virksomhederne.

En undersøgelse fra Amternes og Kommunernes Forskningsinstitut viste for nylig, at der ikke var nogen målbar effekt af denne rådgivning.

Nu er Håndværksrådet, Landbrugsrådet, Tekniq, Foreningen for Slutbrugere af Energi og Foreningen af Rådgivende Ingeniører gået sammen om en henvendelse til ministeren, hvor de kræver en reform af systemet.

Kompetencerne i de 80 netselskaber er yderst varierende, og elselskabernes egne energirådgivere er ofte ikke tilstrækkelige fleksible til at levere løsninger som er skræddersyet til de enkelte virksomheder, konstaterer de fem organisationer i brevet.

I stedet for at de lokale elselskaber skal have monopol på opgaven med rådgivning omkring mulige elbesparelser, foreslår de fem organisationer, at pengene placerer i en Energisparefond.

Fonden skal så definere de forskellige opgaver og projekter, der skal udbydes i fri konkurrence. På den måde vil man sikre, at rådgivningen omkring elbesparelser i størst muligt omfang er tilpasset virksomhedernes behov.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen