Berlingske Business

PR-forening i stor vækst

Sidste år lykkedes det Brancheforeningen for PR-virksomheder at øge medlemstallet fra 17 til 23. Flere er på vej ind, og målet er at få skabt respekt om foreningens arbejde, så alle sværvægtere vil være med.

Med en helt ny offensiv stil, aggressiv medlemshvervning og en markant stigning i uddannelsestilbud er det lykkedes Brancheforeningen for PR-virksomheder i Danmark (BPRV) at skifte omdømme det sidste halve år.

Og resultatet er ikke udeblevet: På blot få måneder steg medlemsstallet fra 17 til 23, og lige nu ligger Brancheforeningens bestyrelse i tætte forhandlinger med yderligere fire af de mest markante PR- og kommunikationsselskaber i Danmark om at melde sig ind.

»Brancheforeningen var i lang tid for profilløs og passiv, men da den nye bestyrelse tiltrådte, besluttede vi at ændre brancheforeningen til desuden at være en arbejdsgiverorganisation, der kunne træde i karakter og blive troværdig,« siger Nils Rasmus Hansen, formand for BPRV og direktør i InformationsGruppen Aps.

Han forventer allerede indenfor de næste to måneder at have yderligere et par PR-bureauer med i foreningen, og målet er en langt større professionalisering.

»Du vil komme til at se en markant stigning i uddannelsestilbud, hvor vi vil trække på de internationale netværk, som mange af os allerede indgår i. Dertil kommer en styrkelse af den interne kommunikation, en stærkere profil udadtil, og endelig vil vi til at sætte fokus på et helt nyt område: rådgiveransvar, der ikke tidligere har været et stort tema. Men på grund af den amerikansering, der er ved at ske af branchen i Danmark, så er det nødvendigt. Vi er nemlig bange for, at der vil komme de første sager om, at man har rådgivet forkert med risiko for at få en sag på nakken,« siger Nils Rasmus Hansen.

Ikke for enhver pris
Han understreger, at brancheforeningen ikke udvider medlemsskaren for enhver pris og derfor har sagt nej til visse bureauer, der har henvendt sig.

»Vi ønsker at få dem med i foreningen, som betyder noget i branchen, som er toneangivende og lægger den professionalisme for dagen, som vi anser for at være nødvendig.«

Steffen Lüders, der er adm. direktør i Danmarks største full-service PR-bureau, GCI Mannov, med ca. 65 medarbejdere, kalder udviklingen i brancheforeningen for »fantastisk«.

»Det har hidtil været en hæmsko, at bracheforeningen ikke var fuldtallig, men det ser nu ud til, at PR-branchen - for første gang nogensinde - bliver samlet. Og for vores lille branche er det en stor nyhed,« siger Steffen Lüders, der mener, det er altafgørende at tale med een stemme udadtil.

»Jeg gør også alt for at få de sidste store med. Ved enhver lejlighed gør jeg opmærksom på, at det er vigtigt, at vi står sammen,« siger han.

Jøp, Ove & Mythu, der ikke er med i BPRV, er da også efter mange års modvilje ved at skifte holdning:

»For nogle år siden blev vi spurgt, om vi ville være med i den daværende organisation. Men den gang ville man ikke vedtage sanktioner over for dem, som handlede ud over de gode normer og spilleregler, og derfor var det ikke interessant for os. I dag sidder der helt andre dybt seriøse mennesker i bestyrelsen, og derfor vil vi overveje et medlemsskab af BPRV i løbet af i år,« siger Erik Ove, partner og kommunikationsrådgiver i Jøp, Ove & Myrthu.

Samlet som i Sverige
Holm Kommunikation med 22 medarbejdere, der ligeledes ikke er med i BPRV, overvejer også muligheden:

»Vi har talt med brancheforeningen i løbet af det sidste år, og de er i gang med et udviklingsarbejde, som ser super spændende ud,« siger Morten Holm, der efterlyser, at brancheforeningen netop træder i karakter og eksempelvis går op imod negativ omtale af PR-branchen som hele i medierne.

»Problemet har været, at mange af deres tilbud får vi allerede via vores medlemskab af DJØF, Journalistforbundet eller Kommunikationsforeningen. Derfor skal de gøre ligesom i Sverige og stå helt samlet. Og så må de have de fem største danske bureauer med,« siger han.

Morten Holm vil ikke ud med, om Holm Kommunikation er blandt de kommende nye medlemmer:

»Vi ser tiden an. Vi er hverken positive eller negative,« siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen