Berlingske Business

Potenspiller presser Pfizer

Medicinalmastodonten Pfizer taber terræn på det lukrative marked for potenspiller, der angribes hårdt af først og fremmest Eli Lilly. Samtidig viser nye undersøgelser, at fire ud af fem mænd foretrækker Pfizers konkurrent.

Verdens største medicinalselskab, amerikanske Pfizer, taber terræn på det milliardstore marked for potensmidler.

Anført af selskabets mangeårige storsællert, potenspillen Viagra, ser Pfizer dermed ud til at misse en gylden mulighed for at udnytte vokseværket på potensmarkedet, der ventes at stige til en omsætning om to år på 6,2 mia. kr. på verdensplan.

Alene på det hjemlige marked er Pfizer gennem de sidste knap to år faldet fra en markedsandel på over 90 pct. til en nuværende markedsandel på 68,6 pct. af omsætningen ifølge tal fra Lægemiddelstyrelsen.

I begyndelsen af 2003 gik såvel Eli Lilly som GlaxoSmithKline til angreb på Pfizers overherredømme på potensområdet med lanceringer af henholdsvis Cialis og Levitra. De tre aktører deler et marked på godt 83 mio. kr.

Ifølge Pfizers marketingdirektør Peter Haugaard Hansen er væksten på det danske marked for potensmidler dog beskeden sammenlignet med udlandet.

Konservative danskere
»Danskerne er konservative på det her område. Derfor er vi langt fra ramt af guldfeber inden for potensområdet. Lilly går frem på vores bekostning, men det bliver de ikke ved med. Jeg vil blive meget skuffet, hvis Viagra kommer under 65 procent af omsætningen på det danske marked,« siger han

Nye recept-tal fra det amerikanske marked bekræfter ifølge IMS og Morgan Stanley, at Pfizer taber terræn til Cialis og Levitra. Tallene dækker perioden 15. oktober til 26 november og viser, at:

Viagras andel af recepter faldt fra 70,2 til 68,5 procent.

Cialis' andel af recepter steg fra 17,6 til 19,1 procent.

Levitras andel af recepter steg fra 10,9 til 11,2 procent.

Samtidig viser en ny undersøgelse, der blev præsenteret i går på den årlige konference European Society for Sexual Medicine i London, at godt og vel fire ud af fem brugere, der har prøvet både Viagra og Cialis, foretrækker Eli Lillys Cialis.

Peter Haugaard Hansen understreger, at han ikke i detaljer kan kommentere undersøgelsen, som han endnu ikke har set, men at konklusionerne strider med Pfizers egne oplysninger.

Vender tilbage
»Vores folk i marken fortæller os, at Viagra-brugere ikke er bange for at prøve noget nyt, men at de vender tilbage til Viagra igen,« siger han.

Viagra her gennem en årrække været en af den verdensledende medicinkoncerns største økonomiske platforme, og tegner sig i dag for knap fem procent af Pfizers omsætning.

Den blå potenspilles tab af markedsandele er dog ikke livstruende for Pfizer, hvor kolesterolmidlet Lipitor med 25 procent af omsætningen udgør det vigtigste økonomiske trækdyr.

Det er først og fremmest ligeledes amerikanske Eli Lilly, der tager markedsandele fra Pfizer, og hos Eli Lilly Danmark forventer man at angrebet fortsætter.

»Det er klart, at Viagra har haft en førerposition og har været utrolig godt brandet, men nu er både læger og patienter blevet mere opmærksomme på vores præparat, og derfor forventer vi, at Cialis som et tog, der er kommet op i fart, vil vinde større markedsandele. Cialis store fordel er den langvarige virkning, der giver større frihed til at vælge det rette øjeblik, og dermed kan brugeren undgå at følge et pres,« siger Eli Lillys kommunikationschef Kaare Geil.

Han peger på, at markedet for potensmidler udvider sig i takt med, at flere og flere bliver opmærksomme på den mulige medicinske hjælp. Undersøgelser har vist, at kun ti pct. af mænd med impotens søger behandling.

Hos GlaxoSmithKline er marketingdirektør Niels Abel Olsen på nuværende tidspunkt tilfreds med at spille tredjeviolin.

Mod forventning
»Markedet har ikke helt udviklet sig som vi havde forventet, og derfor er vi okay tilfredse med udviklingen for vores produkt,« siger han.

Selv om Pfizer for tiden taber markedsandele til konkurrenterne, så får selskabet hjælp af, at hele markedet vokser, påpeger aktieanalytiker Casper Runge Albæk fra Jyske Bank

Han understreger, at Viagra-brugere ifølge tidligere undersøgelser traditionelt har vist sig meget over for Pfizers præparat.

Godt fra start
»Lilly er kommet godt fra start med Cialis, og Pfizer taber markedsandele på potensområdet. Men markedet for potensmidler stiger så kraftigt, at Pfizers omsætning på potensområdet fortsat vil stige,« siger Casper Runge Albæk.

I 2003 blev der omsat potensmidler for 2,8 mia. dollar. Analytikerne regner med stigninger inde for potensmidler på mindst 17 procent om året i de kommende år.sdo@berlingske.dk

mcr@berlingske.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen