Berlingske Business

Portræt: »Scientology i Nordvest«

Firmaets værdigrundlag hænger indrammet på toiletterne - hvis nu man skulle kede sig. Ude i byen omtales mediebureauet OMD som Scientology i Nordvest. Og chefen selv, Hermann Haraldsson, valgte bevidst at blive A-menneske.

Der er ikke meget religiøst over Københavns Nordvestkvarter. Nogle vil måske ligefrem mene, der nærmest er lidt gudsforladt. Til trods for, at en stribe medie- og kommunikationsselskaber i de senere år har fundet husly her i gamle fabrikker og værkstedslokaler og straks har markedsført området som super cool. Ja ikke officielt, for så ville det jo ikke være smart. Den slags ved man bare. At det handler om billig husleje er en hel anden historie...

Derfor virker det også umiddelbart paradoksalt, når mediebureauet OMD Danmark ude i byen omtales som Scientology i Nordvest.

Altså lige indtil man har været her et par timer og talt med firmaets mand, hr. Hermann Haraldsson, der er islænding og nordisk chef for OMD-netværket. Så fornemmer man pludselig fællestrækkene med en religiøs sekt.

For en ting er at have en værdibaseret ledelse. Men Hermann kan de ni punkter i værdigrundlaget udenad - oprindeligt var der 17 - og på toiletterne hænger de sågar indrammet til gavn og glæde for husets 125 ansatte. Og bryder man sig mod dem, så får man fyresedlen. Det er der rent faktisk flere, der har oplevet.

»Vi ved, at der skal så lidt til at skabe dårlig stemning. Derfor tillader jeg eksempelvis ikke, at medarbejdere bagtaler hinanden i e-mails,« siger Hermann Haraldsson, der stolt beretter om, at OMD i november sidste år blev kåret som den 7. bedste arbejdsplads i Danmark samt den sjoveste af alle.

Med til billedet hører, at de 22 i ledergruppen hvert år er på stroppetur. Sidste år var det fire dages vandring i Island. Tidligere har de hoppet bungy jump i Zimbabwe.

Troen på teambuilding, respekt for hinanden og betydningen af de nærmest familiære bånd medarbejderne imellem har Hermann Haraldsson hentet fra sin tid som fodboldspiller i Næstved på divisionsholdet. At det giver pote, mener han, viser sig ved, at de ti medarbejdere i direktionen har været ni år i firmaet - i gennemsnit. Og firmaet har altså kun 12 år på bagen. Der headhuntes i øvrigt ikke medarbejdere fra andre bureauer.

»Man vokser simpelthen op i OMD for at få den rette korpsånd. De ældste nyansatte er derfor i begyndelsen af 20erne. Faren er selvfølgelig indavl og selvtilstrækkelighed,« mener OMD-chefen. Han kender i øvrigt godt til øgenavnet og mener, at kolleger i branchen taler om Scientology i Nordvest, fordi de betragter OMD som arrogante.

»De ved, at vi er meget kompromisløse, når det gælder om at vinde. Og de er nok trætte af os, fordi vi aldrig stiller op uden at være sikre på, at vi kan vinde.«

Et disciplineret menneske
Selv betegner Hermann Haraldsson sig som »ekstremt disciplineret«.

»Jeg er tidligere B-menneske, men for at nå alt det, jeg gerne vil, besluttede jeg mig for at blive A-menneske. Det er nødvendigt, hvis jeg skal nå at løbe om morgenen. Derfor ringer vækkeuret hver dag klokken 5:30..«

Den næsten sygelige fokusering på at udnytte alle døgnets 24 timer gav sig på et tidspunkt udslag i et halvfarligt eksperiment.

»Jeg havde læst om alle de, der kunne nøjes med at sove fire timer, så jeg lavede et forsøg, hvor jeg i en uge kun tillod fire timers søvn. Men om fredagen lignede jeg altså en zombie,« siger Hermann Haraldsson.

Hans livsforløb og ikke mindst karriere betegner han iøvrigt som en stor tilfældighed. Som 14-årig sendte forældrene ham til Herlufsholm Kostskole i Næstved. Planen var et år, men Hermann kom aldrig tilbage til Reykjavik. Forældrene ringede hvert år i maj og spurgte, om han ville hjem. Det blev til fem år.

Dernæst Handelshøjskolen og efter HR og cand.merc. fik han job i London inden for shipping. Det var i Thatcher-tiden med høj arbejdsløhed og efter tre måneder blev han smidt ud af England, fordi han var islænding, og ved en tilfældighed havnede han hos mediebureauet Carat. Siden gik det slag i slag. Som blot 31-årig blev han adm. direktør for TMP, der i 2000 blev til OMD.

»Jeg var i coma. Jeg følte slet ikke, jeg var klar til jobbet. Og de første uger tænkte jeg: Det her klarer jeg aldrig. Men Jan Duckert ringede og opmuntrede mig.«

Resten er historie. De sidste ni år er OMD blevet kåret som Danmarks bedste mediebureau. Og drømmen er selvklart, at 2004 bliver 10. gang.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen