Berlingske Business

Politiet magter ikke teori- og køreprøver

Som erhverv føler kørelærerne sig svigtet af regeringen. I årevis har de klaget over lange ventetider på teori- og køreprøver. Men intet sker.

I årevis har et helt erhverv forgæves forsøgt at råbe Rigspolitiet og justitsministeren op omkring lange ventetider på køre- og teoriprøver. Ifølge Dansk Kørelærer-Union kæmper kørelærere over hele landet med urimeligt lange ventetider på prøverne, som politiet har monopol på.

- Det er et markant problem over stort set hele landet, og det har det i større eller mindre omfang været i de snart 20 år, jeg har været kørelærer. Det er uanstændige vilkår, vi som erhvervsdrivende lever med, og det er helt urimeligt over for eleverne, der må betale mere for et kørekort, fordi rutinerne skal holdes ved lige på grund af de lange ventetider, siger René Arnt, formand for Dansk Kørelærer-Union.

Senest har kørelærerne i det syd- og vestsjællandske område igen i medierne klaget over urimeligt lange ventetider. Ifølge Sjællandske Medier har justitsministeren bedt Rigspolitiet om tilladelse til at ansætte ikkepolitifolk til at assistere politiet for at komme de månedlange ventetider til livs. Men det dur ikke, lyder det fra formanden for Vestsjællands Kørelærerforening, Preben Mortensen.

- Man vil ansætte de civile køreprøvesagkyndige i politiets regi, og dermed er det værdiløst, siger han. Han får opbakning fra landsformanden i Dansk Kørelærer-Union, René Arnt, der ser en privatisering af prøverne som den bedste løsning af de årelange problemer med urimeligt lange ventetider.

- Politiet har monopol på prøverne, men de magter ikke opgaven. Derfor må prøverne simpelthen ud af politiets ansvarsområde, siger René Arnt.

Det har ikke været muligt at træffe justitsminister Brian Mikkelsen (K), der holder ferie.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen