Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

Pladesmeden er tilbage

I fem årtier har Clive Davis influeret musikbranchen mere end nogen andre. Og selv om man forsøgte, kunne branchen alligevel ikke undvære den gamle mands fine næse for den næste nye ting.

Profil

NEW YORK

Den aldrende legende Clive Davis er en mand med ni liv i en ungdomsfikseret branche, hvor mange rutinemæssigt bliver aflivet, inden de rigtig er kommet i gang med det første. At han ikke har opbrugt alle sine liv endnu, beviser den 69-årige mands comeback hos Bertelsman-koncernens BMG-musikselskab, som ellers for tre år siden smed ham ud med fuld musik. Men til slut kunne selskabet ikke undvære hans enestående næse for at opsnuse nyt talent. Næsen sidder på en mand, som BMG-formand Rolf Schmidt-Holtz kalder »blandt de eneste virkelige kreative personer på Jorden«.

Davis' fem årtier lange karriere startede med et brag, da han opdagede Janis Joplin. Den har haft sine nedture, som da han blev tvunget væk fra Columbia Records efter historier om pengemisbrug.

Karrieren strålede mest, da han i 1975 grundlagde Arista Records. Herfra opdyrkede han stjerner som Bruce Springsteen og Whitney Houston, og stod bag Santanas comeback-album, »Supernatural«, som i 2000 beslaglagde en hel glasmontre fuld af Grammy-priser.

I en fusionslysten branche blev Arista i 1979 opkøbt af BMG. Og kemien mellem den spendérglade Davis og en sparsommelig ny BMG-topledelse var i slutningen af 1990erne så dårlig, at man benyttede sig af en BMG-klausul om obligatorisk pensionering ved 65 år til at skille sig af med Davis.

Fyringen udløste en brandstorm af kritik i pladebranchen, hvor Davis har kultstatus. Og selv om BMG-ledelsen fandt Davis for gammel, var han trods alt ikke ældre, end at man for en sikkerheds skyld skød 150 millioner dollar i hans nye pladeselskab, J Records.

Det var klogt. Davis opfandt hurtigt en række større og mindre successer, først og fremmest Alicia Keys, som med over fem mio. solgte amerikanske CDer er en anomali i en stadig mere stjerneløs branche.

Davis' nye imperium kan hurtigt vokse sig større. Men som andre pladeselskaber hungrer BMG efter rationaliseringer. Selv om der ikke er konkrete planer om at lægge nyerhvervede Jive Records med kunstnere som N' Sync og Britney Spears i stalden ind under Davis, mener mange i branchen, at det vil være en naturlig konsekvens for en mand, der nær de 70 stadig besidder et unikt talent for at være ung med de unge.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen