Berlingske Business

Pigerne fik nyt tøj i regnen

Godt sommervejr er vådt og koldt. I hvert fald for detailhandlen. Når vejret skuffer luner danskerne sig med at shoppe.

»De år, hvor vi har halvfrosset i båden på vores sommerferie, er jeg altid kommet hjem til kanongode omsætningstal.«

For Jette Christiansen, forretningsdirektør for stormagasinet Debenhams i Fields er definitionen på godt sommervejr en anelse anderledes end den gængse. Efter tyve år i Magasin, hvor hun de sidste fem år - før hun sidste år sprang til konkurrenten - var varehuschef i Lyngby, har Jette Christiansen solid erfaring i hvad slags sommervejr, der er bedst, når man ser verden bag et kasseapparat.

Dame- og børnetøj
Og set derfra har det været en forrygende sommer i år. Når Danmarks Statistik melder om rekordsalg i juni, er det ifølge Jette Christiansen et af de tilfælde, hvor statistik og virkelighed stemmer overens.

»Vi har haft en virkelig god juni, og juli bliver også god. Det er især tøj og i særdeleshed dame- og børnetøj, hvor salget har været fantastisk. Som helhed ligger vi over vores budgetter, men der har selvsagt også været områder, hvor salget har haltet lidt. Det vi kalder Sommer-living, ting til terrasen og picnickurve har der ikke været det store salg i,« siger Jette Christiansen.

Net hos Coop
At det især er tøjsalget, som har trukket detailhandelsindekset i top understreges af en noget mindre jublende melding fra Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop Danmark, der er Danmarks største dagligvarekæde.

»Vores juni-omsætning er net, men absolut uden at være prangende,« siger han.

Fødevarer og andre dagligvarer udgør langt størstedelen af Coops omsætning, men på flere områder har Coop også pæne markedsandele på det såkaldte non-food område. Det gælder blandt andet havemøbler.

Her er man dog ikke blevet ramt af det våde sommervejr, da de optimistiske forbrugere har en tendens til at købe havemøbler allerede ved påsketid.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen