Berlingske Business

Peter Schütze vil sætte fart på Nordea

Nordea har alle muligheder for at vokse og tjene mere, mener bankdirektør Peter Schütze. Men det har været en sejtrækker at nå dertil, fortæller han i et stort interview i Berlingske morgen.

Som Nordens største finanskoncern er Nordea ofte blevet skudt i skoene, at der er tale om en uigennemskuelig konstruktion, hvor beslutninger om udlån tages af en maskine eller af en person i Stockholm. Det rygte er især kommet de små banker til gode, fordi de har kunnet spille på frygten om det store og fremmede. Men det skræmmer ikke bankdirektør i Nordea Bank, Peter Schütze.

"Vores styrke er de over 13.000 medarbejdere i vores 1.200 filialer. Vi har over 10 millioner kunder, og det er ufatteligt mange", siger han til Berlingske Tidende.

Da UniDanmark (Unibanks moderselskab) for fire år siden fusionerede med den finsk-svenske MeritaNordbanken var det derfor den helt rigtige beslutning, mener Peter Schütze - og i dag er han mere end nogensinde opsat på at overbevise omverdenen og bankens kunder om, at det har været det hele værd.

Selvfølgelig afslører det altid klare lys i bakspejlet et par sten på vejen, medgiver han:

"Der blev brugt tid og kræfter på nytteløse ting, og mange følte, at tiden blev spildt på at rejse rundt", fortæller Schütze, der i november blev udnævnt til chef for Retail Banking i Nordeakoncernen.

Alligevel kan bankdirektøren ikke se, hvordan det skulle have været gjort meget anderledes.

Han erkender, at en internationel fusion kræver er dobbelt så svær og kræver dobbelt så meget arbejde som en national.

"Men nu har jeg prøvet det i virkeligheden og ved, at fordele er der", siger Peter Schütze, som virker alt andet end træt her fire år efter fusionen. Fra sin plads i den ni mand store koncerndirektion er han tvært imod klar til at sætte endnu mere fart på Nordea i år 2005.

I et større interview i Business-sektionen i morgen, onsdag, fortæller Peter Schütze om arbejdet med Nordeas største udfordring; at være gode nok til at varetage kontakten til 10 millioner kunder og samtidig at blive en bedre virksomhed.

Peter Schütze fortæller også om sine egne ambitioner og den fremtid, han ser som 56-årig, på et af de øverste trin på rangstigen i Nordea.



sbh@berlingske.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen