Berlingske Business

PET: IT-overvågning afgørende i terrorsager

Politiets Efterretningstjeneste kalder overvågning af IT og telenettet af »stor betydning« for efterforskningen af terror.

Overvågning af tele og IT-systemer er af stor betydning for efterforskningen af terror. Det siger Politiets Efterretningstjenestes chef, Lars Findsen efter regeringen nu er på vej med et samlet udspil til, hvordan teleselskaberne skal deltage aktivt i terrorberedskabet.

Ifølge forslaget, som fremlægges om få dage, skal det ske ved, at teleselskaberne gemmer data for vores brug af mobil og fastnet samt internettet.

»Det er klart, at de muligheder, som IT-efterforskning giver, også har meget stor betydning for PETs arbejde - både hvad angår indsatsen på terrorområdet, men også hvad angår PETs øvrige kerneområder,« siger chefen for PET, politimester Lars Findsen.

Udspillet fra regeringen har været undervejs i lang tid og er løbende blevet efterlyst af især teleselskaberne, der i dag intet aner om, hvordan de skal forholde sig til terrorbekæmpelsen. Men justitsministeriet bekræftede overfor Berlingske Business i går, at bekendtgørelsen vil være færdig indenfor en uge.

Hos Københavns Politi har adgang til danskernes IT-brug også afgørende betydning for opklaring af tungere sager som eksempelvis terror, økonomisk og organiseret kriminalitet eller børnepornosager, siger chefkriminalinspektør i Københavns Politi, Per Larsen.

Kortlægning af færden
»Det er meget aktuelt nu efter terrorangrebet i Madrid, at vi får udvidede muligheder for at have de fornødne oplysninger til rådighed i forbindelse med efterforskningen,« siger Per Larsen.

I dag kan politiet bruge teleselskabernes informationer om vores brug af mobiltelefoni og fastnettelefoni til at søge tilbage i tiden og se, hvem der snakkede med hvem på et givent tidspunkt på et bestemt sted.

Disse muligheder indgik som en afgørende detalje i opklaringen af den såkaldt PFA-sag, hvor byggematadoren Kurt Thorsens heftige brug af en mobiltelefon gjorde efterforskerne i stand til, at kortlægge hans fysiske tilstedeværelse time for time på afgørende tidpunkter.

Og de samme muligheder har vist sig afgørende i optrevling af terrorceller.

»Det er vigtigt for os, at vi har mulighed for at gå tilbage i tiden i efterforskningen, og det hjælper sådanne logninger os med til,« siger Per Larsen.

Overvågning af email
I de skærpede værktøjer, som terrorpakken skal give politiet, udvides overvågningen formentlig også til at omfatte internettet med email som oplagt mål. Det vil fremgå af bekendtgørelsen fra Justitsministeriet, der i detaljer skal fortælle telebranchen, hvordan de aktivt skal deltage i terrorbekæmpelsen.

Per Larsen fra Københavns Politi mener, at enhver form for frygt for Big Brother og anden overvågning af danskerne er irrelevant.

»Der har været en tendens til at gå i selvsving. At sige at vi nu spiller alle demokratiske spilleregler af hænde og indfører overvågningssamfundet. Mage til sludder skal man lede længe efter. Vi vil ikke overvåge IT-trafikken generelt, men det skal give os mulighed for, hvis det bliver nødvendigt, at vi kan få adgang til data. Man skal se det i det rette perspektiv efter Madrid. Man kan da ikke have nogen interesse i, at holde hånden over sådan nogle bavianer, der vil udnytte nettet til deres kriminelle adfærd,« siger Per Larsen.

Efter bekendtgørelsen for IT-indsatsen mod terror er frigivet, forventer IT-branchen, at der kan gå op til et år, før planen er gennemført i praksis.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen