Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Pengene i renoveringspulje spildt

Milliardpulje til boligforbedringer er primært røget i lommerne hos danskere, der egentlig ville have gennemført og betalt hele gildet selv.

Over halvdelen af de danskere, der har fået del i regeringens renoveringspulje på 1,5 milliarder kroner, havde under alle omstændigheder sat gang i boligforbedringerne. Det viser en ny undersøgelse fra Ugebrevet A4.

Dermed har regeringen formøblet en masse penge uden at skabe de nye job, som var formålet med puljen, lyder kritikken fra ekspert og politikere.

- Målt i forhold til job kan man tænke sig mange andre ting, der ville have haft større effekt, siger tidligere overvismand og professor Torben M. Andersen fra Aarhus Universitet til Ugebrevet.

Han peger på flere offentlige investeringer som et bedre middel til at skaffe flere job i den hårdt trængte bygge- og anlægssektor.

Af undersøgelsen fremgår det, at 55 procent af de heldige puljemodtagere havde sat nyt tag på huset eller malet det alligevel, mens kun 15 procent havde droppet byggeplanerne uden penge fra puljen.

De Radikales finansordfører Morten Østergaard kalder puljen for ren foræring.

- At give tilskud til noget, som folk ville have gjort alligevel, det er altså Ebberød Bank. Man må jo tage sig til hovedet over, at erhvervsminister Lene Espersen ikke var i stand til at forudse det her, siger han til A4.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen