Berlingske Business

Pas på ikke at blive alt for mobilt begejstret

Storindustrien satser på at ramme IT-behov, vi ikke vidste, vi havde.

MAN KAN RINGE TIL SIN TELEFONSVARER og høre de beskeder, der ligger der. Det er smart, og i dag en helt naturlig hverdagsting for de fleste.

Men vidste du, at man også kan ringe til sin telefonsvarer og få læst sine e-mails højt? Altså elektronisk post, sendt til din PC, som derefter overføres til din telefon - hvis du beder om det - hvorefter en elektronisk stemme læser indholdet højt.

Det er - hævet over enhver tvivl - smart, men er det for smart?

Det er kun et fåtal af danskere, der gør det i dag, for det er teknisk kompliceret. Det kræver, at flere forskellige softwaresystemer arbejder sømløst og gnidningsfrit sammen, at der er styr på sikkerheden, og så koster det naturligvis mange penge. Ikke i telefonregninger, for det er blot standardtaksten, men i udgifter til software, licenser og vedligehold.

Desuden skal man beslutte sig for, om den elektroniske telefondame skal tale dansk eller engelsk. Det er såmænd let nok at beslutte, men hvis du bestemmer dig for dansk sprog og derefter modtager et engelsksproget brev, så er det det rene sludder, du hører, når brevet læses højt.MAN KAN HAVE DEN GRUNDLÆGGENDE holdning, at det er noget unødvendigt pjank, at elektronisk post skal læses højt via en telefondame, der ikke eksisterer i virkeligheden, men gå blot 20 år tilbage til 1984.

Det var dengang, forfatteren George Orwell skabte skrækscenarier for, hvor galt alting ville gå.

Hvis nogen dengang havde fortalt dig, at vi i en fjern fortid - det kunne være i år 2004 - ville rende rundt med med små mobiltelefoner, der kunne sende levende videobilleder jorden rundt til relativt få penge, så ville vi have sagt:

»Pjank. Det passer ikke, og hvad skal vi i øvrigt bruge sådan en tingest til?«

Uanset hvor reelt behovet er for de mange nye digitale produkter, så er det en kendsgerning, at dagens IT-ansvarlige i danske virksomheder har ganske travlt med at forholde sig til de nye muligheder.

Det formelig vælter ind med nye tjenester, »som kan lade sig gøre«.

Jeg vil mene, at de IT-ansvarlige - dem med budgetterne - skal holde tungen meget lige i munden for ikke at falde i begejstringsfælden.

Dengang PCen kom frem, det var sådan cirka i 1984, da skete det relativt stille og roligt. Men ti år efter gik virksomheder og forbrugere amok. Alt tænkeligt og utænkeligt PC-udstyr blev anskaffet. Koste, hvad det koste ville.I DENNE TID ER DET OGSÅ TI ÅR SIDEN, den kommercielle mobiltelefon for alvor så dagens lys. Selve opfindelsen er 40 år gammel, men teknologi bliver først allemandseje, når pris og behov finder hinanden.

Nu er der så gået ti år med mobiltelefoni, og tiden er til den meget store trådløse udbredelse:

Boligforeninger vil installere radiofrekvente chips i lejlighedernes radiatorer, og signalet sendes lokalt videre til en computer, der sender beskeden videre til kraftværket. Dermed spares aflæsningsmanden væk, ligesom der er mange andre fordele.

I dagligvarehandlen er radiochips på vej. De fortæller præcis, hvad du har i kurven, og lageroptælling sker så at sige helt automatisk, ligesom svindet vil svinde ind.FORLEDEN DAG LAGDE INTEL, verdens største producent af chips, 1,5 mia. kr. i et ventureselskab, der skal investere i virksomheder, som vil finde på løsninger til det digitale hjem.

Det er endnu et eksempel på, at storindustrien satser på at ramme behov, som vi ikke vidste, at vi havde.

Forbrugerne har lettere ved at holde igen end virksomhedernes IT-ansvarlige, for familien Danmark køber kun, hvis det beviseligt virker, og når prisen er rigtig.

Den IT-ansvarlige er under pres fra brugerne, der vil have de nye løsninger, mens budgetterne er blevet mere anstrengte, ligesom kravene til kompetencerne er stadigt større. Og det sker i en verden, hvor IT-systemerne aldrig har været mere komplekse.

Godt, at IT-cheferne har haft 20 år til at øve sig.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen