Berlingske Business

På storindkøb i Brasilien

Fødevarer: Det i Danmark stort set ukendte danske fødevarefirma Nowaco venter en kraftig stigning i importen af brasiliansk kød til Østeuropa. Næsten alle tjekkiske forbrugere kender Nowaco.

Den danske fødevarevirksomhed Nowaco med hjemsted i Aalborg, der sidste år fik et rekordresultat med en omsætning på 2,2 mia. kr., oplever i denne tid et boom i indkøb af bl.a. kyllingekød fra Brasilien.

Kødet ender dog ikke på danske forbrugeres borde, men i Østeuropa, som er et af Nowacos kernemarkeder. Administrerende direktør Preben K. Nielsen, venter således, at selskabet i løbet af et års tid får en omsætning af brasiliansk kød fra især kyllinger og kvæg, men også svin, på 100 mio. kr.

Af samme grund har koncernen nu åbnet sit eget kontor i Brasilien, der på linie med USA er en af verdens største eksportører af fjerkrækød. Sidste år var Nowacos samlede totalindkøb i Brasilien et mindre tocifret beløb.

»Vi er nødt til at være fysisk til stede i Verdens primære lande for fødevareproduktion og er derfor begyndt at købe meget store mængder kyllingebryst i Brasilien, som sælges videre i Østeuropa,« siger adm. direktør Preben K. Nielsen.

Brasilianske kyllinger er på linie med kyllinger fra Thailand langt billigere produceret end europæiske kyllinger. Hvad angår produktionsomkostninger ligger danske kyllinger helt i top.

Godt renommé

Den børsnoterede virksomhed, der har et godt renommé blandt internationale producenter og handlende inden for fødevarebranchen, har længe forsøgt at blive mere synlige i mediebilledet i Danmark. Men forgæves.

»Der er jo ikke ret mange, der kender os i Danmark,« erkender Preben K. Nielsen ligeud.

Til gengæld er Nowaco godt kendt af mange østeuropæiske forbrugere. Det er Nowacos filosofi at opnå en betydelig markedsandel på fødevarer i Central- og Østeuropa. Selskabet er i dag største distributør af køle- og frostvarer i Tjekkiet og Slovakiet. Ifølge selskabets egen forbrugerundersøgelse er Nowaco kendt af otte ud af ti forbrugere i Tjekkiet.

Nowacos overskud efter skat steg med 25 procent til 33 mio. kr. i regnskabsåret 2001. Selskabet omsatte sidste år for 2,2 mia. kr., hvilket var en vækst på 20 procent i forhold til året før. Over de seneste fem år er omsætningen i gennemsnit steget med 25 procent. Nowaco har 1.500 ansatte.

bso@berlingske.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen