Berlingske Business

Oticon på vej mod dominerende markedsposition

Oticon på vej mod dominerende markedsposition - 1

Den positive udvikling hos høreapparatproducenten Oticon går så stærkt, at selskabet i løbet af en årrække kan fortrænge Siemens fra førerpositionen.

Selv om det internationale marked for høreapparater stagnerer, er det lykkedes den danske producent William Demant - i folkemunde kendt som Oticon - at vinde markedsandele, og selskabet forventer at forbedre resultatet af den primære drift med 17 pct. i år.

Og selv om topchefen, Niels Jacobsen, understreger, at det ikke er et mål i sig selv for virksomheden at blive størst på markedet, kan William Demant i løbet af en årrække blive den dominerende producent foran Siemens i løbet af en årrække.

William Demant var et af de selskaber, der løb forrest, da en konsolideringsbølge satte ind i starten af 90erne og reducerede 25 aktører til seks. Udover de danske fabrikanter og tyske Siemens er det amerikanske Starkey og schweiziske Phonak.

Og trods William Demants flotte præstationer på egen hånd måtte konsolideringen gerne fortsætte, mener Niels Jacobsen. Han har gennem længere tid gjort sig til talsmand for yderligere sammenlægninger i branchen.

»I de sidste ti år har jeg sagt, at vi blandt de store selskaber kunne gøre det bedre sammen end hver for sig, fordi det er mere rationelt med større enheder. Men der er ikke sket noget,« siger han.

Omsætning firdobbelt
Stopklodsen består i, at de fleste virksomheder i branchen er familie-ejet eller ejet gennem fonde, der som Oticon Fonden har skrevet ind i vedtægterne, at de skal bevare en væsentlig indflydelse over selskabet.

Før ejerfamilierne ændrer holdning sker der altså intet. I mellemtiden vil Oticon fortsat arbejde på at tage mindst et procentpoint i markedsandel fra konkurrenterne om året.

Og udviklingen indtil nu har været imponerende.

Siden 1996 er virksomhedens omsætning næsten firedoblet, og resultatet af den primære drift er syvdoblet. William Demant beskæftiger i dag på verdensplan 4.500 medarbejdere, hvoraf de 1.400 er ansat i Danmark med den største del af arbejdsstyrken placeret i produktionen i Thisted.

Resultaterne har også smittet af på selskabets aktionærer: Kursen på William Demant-aktien er i løbet af året steget med over en fjerdedel pct., og de investorer, der har været med helt tilbage fra børsnoteringen i 1995, har fået deres investering igen 12 gange.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen