Berlingske Business

Orkla satser på nye opkøb

Trods kritik fra aktionærer spreder Orkla fortsat sine investeringer. Det er nødvendigt i små lande for at blive stor, siger koncernchefen.

OSLO: Orkla står konstant på udkig efter nye opkøb. Det gælder ikke mindst i Danmark.

Og trods det dramatiske opgør med Carlsberg har den indtjenings- og driftorienterede chef, Finn Jebsen, på ingen måde tabt pusten. Han satser på, at Orkla bliver meget større.

Er jeres strategi og ekspansion i Danmark lykkedes?

»Vi vi gerne udvikle os i Danmark, og vi er endnu relativt små inden for fødevarer.

Hvad er dine ambitioner?

»Vi skal være større, men jeg vil ikke sætte tal på.«

I omsætter årligt fødevarer for næsten to mia. kr. i Danmark. Hvor meget større ønsker I at blive?

»Vi ønsker altid at blive meget større.«

Orklas krav til afkastet af den investerede kapital i en virksomhed er, at afkastet skal være på 12 til 15 procent?

»Ja, det er vores krav. I vores mærkevarevirksomheder skal være 14-15 procent. Sidste år lå vi på 12,4 procent for hele Orkla-konsernen og 13,9 procent for mærkevarer,« siger Finn Jebsen.

Succes på mange måder
Kritikere blandt jeres aktionærer har peget på, at I nu bør sælge ud, da I spreder jer på for mange områder?

»Det har vi hørt i 25 år. Der er en trend, hvor mange aktionærerne ønsker, at virksomhederne skal være så smalle som muligt. Når man kommer fra et lille land som Norge eller Danmark, er det meget vanskeligt at opbygge store selskaber i smalle sektorer. Derfor er den vigtigste forudsætning for at kunne overleve at have en god organisation. Vi har gennem historien bevist, at vi har givet et godt afkast til vores aktionærer. Orkla er som eksempel humlebien, der kan flyve til trods for, at det ikke burde være muligt. Der er mange måder at få succes på i denne verden,« siger koncernchef i Orkla, Finn Jebsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen