Berlingske Business

Orkla holder fast i Berlingske

Ikke til salg Trods Carlsberg-salget har Orkla ingen planer om sælge Det Berlingske Officin med Berlingske Tidende i spidsen. »Vi har tillid til, at der bliver fin indtjening i Berlingske-koncernen,« siger adm. direktør.OSLO: Orklas salg af sin del af Carlsberg Breweries sætter nu spørgsmålstegn ved, om Orklas næste skridt bliver at sælge mediedelen i Danmark.

Mens Carlsberg har været en guldgrube, har Det Berlingske Officin med flagskibet Berlingske Tidende langt fra har været nogen lukrativ forretning for Orkla.

Nordmændene fortryder imidlertid på ingen måde investeringen på knap 1,9 mia. kr. for overtagelsen af Danmarks største mediekoncern for tre år siden.

I dagbladet Børsen har den norske økonomiprofessor Rolf Høyer ellers forleden kaldt Berlingske en håbløs investering, der ikke kan give Orkla de afkast, ejeren ønsker. Orkla sætter imidlertid ikke sine danske medievirksomheder til salg.

»Det kan jeg klart sige nej til. Vi har tillid til, at der bliver en fin indtjening i Berlingske-koncernen,« understreger adm. direktør med ansvar for Orkla Media, Halvor Stenstadvold, som dermed sender et stærkt signal om, at Berlingske forbliver hos Orkla.

Koncernen er ikke til salg?

»Nej«

Aldrig?

»Vi har stor tillid til ledelsen og ansatte. Berlingske er på rette spor,« siger Halvor Stenstadvold.

Officinet havde i 2003 et underskud efter skat på 28 mio. kr. Og det var en kraftig forbedring i forhold til året før, hvor der var et underskud på 243 mio. kr. Resultat af primær drift før goodwillafskrivninger blev et minus på 86 mio. kr.

»Vores ambitioner for Berlingskes resultatudvikling fremover er urokket og berøres ikke af, hvad der netop er sket med Carlsberg. Vi skal have et driftoverskud på Berlingske i området omkring 200 mio. kr. ved årskiftet 2005/2006,« siger en optimistisk Halvor Stenstadvold.

Goodwill-nedskrivning
I 2003-regnskabet blev goodwill'en i Det Berlingske Officin nedskrevet fra 712 mio. kr. til nul på grund af den usikkerhed, der er knyttet til resultat- og markedsudviklingen. Både annonce- og abonnementstallet var faldende.

»Vi har gang på gang set, at markedet har udviklet sig dårligere, end hvad vi lagde til grund,« erkender den adm. direktør.

»I vil have en indtjening på 200 mio. kr. på årsbasis om to til tre år. Har I ambitioner om endnu højere indtjening?

»Vi har altid ambitioner om at forbedre driften. Mit budskab er, at Berlingske skal blive en normal bidragyder til Orklas indtjening.

Hvordan kan det lade sig gøre, når annoncemarkedet er blevet dårligere?

»For at få et bedre resultat, skal vi have en mindre fremgang i annoncemarkedet inden for de næste par år.

Hvad med yderligere rationaliseringer?

»Ja, det er muligt. Det er gjort, og der kan også gøres en yderligere indsats i produktudvikling, forbedret avissalg og læsertilslutning. Berlingske Tidendes ledelse har jo allerede vist en betydelig evne til at tilpasse sine omkostninger. Vi har flere projekter i gang. I 2004 kommer der en personalereduktion på mellem 80 og 100 stillinger, og omkostningerne blive reduceret med cirka 50 mio. kr.«

Tabloidformat vigtig
Adm. dir. Halvor Stenstadvold, der er Orkla-koncernchef Finn Jebsens højre hånd i Orkla, peger på, at omlægningen af Berlingske Tidende med nye sektioner i tabloidformat, Business-og Magasin-sektionerne er vigtige.

»Det er jo en betydelig produktudviklingsindsats og en ny lancering. Det må have tid til at fæstne sig. Forbedring af produktet og indtægterne er i det lange løb endnu vigtigere end reduktion af omkostningerne,« siger han.

I solgte to urentable polske aviser. Hvorfor sælger I ikke ud i jeres medievirksomhed i Danmark?

»Situationen i Polen var en helt anden. Det var to meget svage og mindre aviser,« siger Halvor Stenstadvold.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen