Berlingske Business

Orange blæser til kamp om 3G-telefoni

Det franske teleselskab åbnede i går sit 3G-mobilnet i Storbritannien. Aggressive priser skal sikre op til to millioner kunder om to år.

De britiske forbrugere skal have 3G-videotelefoner i julegave - og der bliver konkurrence om prisen.

Teleselskabet Orange, der ejes af France Telecom, lancerede i går 3G-telefoni i Storbritannien og gik aggressivt ud med priser, der ligger på linie med »3«, som ejes af Hongkong-konglomeratet Hutchison Whampoa og også har en afdeling i Danmark. Dermed underbyder Orange samtidig verdens største mobilselskab, Vodafones 3G-priser. Orange satser på at have 1,5-2 millioner britiske 3G-kunder inden udgangen af 2006. Hver 3G-telefon koster op til 200 pund (2.100 kroner), afhængigt af abonnementstypen.

De britiske teleselskaber har lov til at binde forbrugerne til 12-månederskontrakter i modsætning til Danmark, hvor flere måneders kamp om regulering af telemarkedet mellem Konkurrencestyrelsen og IT- og Telestyrelsen faldt ud til sidstnævntes fordel. »3« havde først fået lov til at binde kunderne i et år men skal nu følge maksimumgrænsen på seks måneder, hvilket selskabet har klaget over.

30 pund om måneden
Orange i Storbritannien tager 30 pund (ca. 320 kroner) om måneden for 3G-abonnementet. Dataoverførselshastigheden er langt større på det særlige 3G-net end på det almindelige mobilnet, hvorfor man kan arbejde med selv store filer (f.eks. film- og musikklip), bruge e-post med vedhæftede filer og have net-adgang i topfart. Videoopkald er i begyndelsen dog kun muligt mellem Storbritannien, Frankrig og Spanien.

»3« var pioneren på 3G-telefoni på det europæiske marked i marts 2003. Problemer med at skaffe 3G-telefoner fra de store producenter har forsinket flere selskabers lancering af de nye muligheder. Vodafone åbnede for 3G-telefoni i 13 lande for en måned siden med det klare mål at nå 10 millioner kunder inden marts 2006.

I Danmark skal de tre selskaber med 3G-licens - TDC, Telia/Orange og »3« - alle have 3G-net klar inden årets udgang. Nettene skal ved lov dække 30 procent af befolkningen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen