Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Oracle køber PeopleSoft efter halvandet års belejring

En af USAs legendariske erhvervsfejder er nu slut. Softwaregiganten Oracle får held med sin overtagelse af PeopleSoft i en handel til en værdi af omkring 59 mia. kroner.

NEW YORK:

Det tog halvandet år, men Oracle-bossen Larry Ellison fik sin vilje til sidst. I går kom meddelelsen om, at verdens andenstørste leverandør af erhvervssoftware, PeopleSoft, har opgivet sin modstand mod Oracles indædte bejleri og lader sig opkøbe formedelst 26,50 dollar - ca. 152 kroner - pr. aktie. Det giver en samlet pris på ca. 10,3 mia. dollar - omkring 59 mia. kroner.

Dermed bliver Oracle verdens nummer to på dette marked - næst efter SAP.

Sagaen om Oracle og PeopleSoft har været blandt USAs mest intense og langvarige. Ikke mindst på grund af den personlige rivalisering mellem Oracles boss, Larry Ellison, og tidligere direktør hos PeopleSoft, Craig Conway, som tidligere har arbejdet sammen. Conway blev nærmest indbegrebet af PeopleSofts modstand mod at lade sig købe op.

Halvandet års fight
I løbet af det halvandet år, som sagen har varet, har Oracles måttet nedkæmpe den ene manifestation efter den anden. Således har såvel de amerikanske som de europæiske konkurrencemyndigheder kigget nærmere på overtagelsesplanerne, men begge har erklæret, at de ikke finder et opkøb uforeneligt med konkurrencereglerne.

Senest har Oracle lagt sag an mod PeopleSoft for at få fjernet virksomhedens såkaldte giftpille - altså regler, der har til formål at afværge fjendtlige overtagelsesforsøg. I PeopleSofts tilfælde er der to elementer - en hensigt om at overvælde markedet med nye aktier, når en fjendtlig opkøber kommer op på et bestemt antal af aktier, så et købstilbud, der normalt defineres som en pris pr. aktie, bliver uforholdsmæssigt dyrt. Og desuden et løfte til PeopleSofts kunder om refusion af licensafgifter i tilfælde af en overtagelse.

Denne retssag droppes nu som led i den nye aftale mellem Oracle og PeopleSoft, der har begge virksomhedsbestyrelsers velsignelse og ventes at kunne fuldbyrdes i januar.

Fyring banede vejen
Det har banet vejen for den nye aftale, at Craig Conway blev fyret fra direktørposten i PeopleSoft i oktober. Samtidig har firmaets aktionærer ikke lagt skjul på, at de stadig stigende købstilbud fra Oracle blev mere og mere attraktive, ikke mindst fordi usikkerheden omkring firmaet gjorde kunderne nervøse. I november stemte hele 61 pct. af PeopleSofts aktionærer for at lade sig sælge til Oracle, mens bestyrelsen fortsatte med at bedyre sin modstand.

Situationen blev efterhånden uholdbar, og aftalen i går blev betegnet som særdeles fordelagtig for PeopleSofts aktionærer. Oracle endte med at tilbyde 2,50 dollar (ca. 14 kroner mere pr. aktie end det seneste tilbud), som ellers blev betegnet som den absolutte finale. Prisen endte med at blive hele 10,50 dollar (ca. 60 kroner højere) end Oracles allerførste bud lød på tilbage i sommeren 2003.

Mere profitabelt
Til finanskanalen MSNBC forklarede Oracles Larry Ellison i går, at den sidste øgning af budsprisen skyldtes, at Oracle havde fået lejlighed til at kigge nærmere på PeopleSofts regnskaber, efter at de seneste forhandlinger var gået i gang.

»Firmaet var endnu mere profitabelt, end vi troede,« sagde Ellison. Og derfor mente Oracle at kunne tillade sig at byde en højere pris.

Reaktionen fra finansmarkederne var umiddelbart positiv. I løbet af Wall Streets morgenhandel steg PeopleSofts aktier med 10 pct., og Oracles med 6,9 pct.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen