Berlingske Business

Optakt til den store sammensmeltning

Optakt til den store sammensmeltning - 1
Traditionen tro var Microsofts stifter og formand Bill Gates blandt hovedtalerne ved den årlige Consumer Electronic Show i spillebyen Las Vegas<NO1> i Nevadas ørken<NO>. Han talte om sammensmeltningen mellem computere og tv/radio og benyttede lejligheden til at præsentere bl.a. en bærbar video med indbyggede Wiondows Mediaplayer. Foto: Reuters

TV, radio, PC og mobiltelefonfabrikanter vil snart blive blandet godt og grundigt sammen med film- og musikindustrien i kampen om vores penge og en fremtrædende plads i vores stue.

LAS VEGAS: Se på dit TV, din computer, din videomaskine eller DVD-afspiller. Snart vil der være vendt op og ned på, hvordan de virker og ser ud. TVet vil blive en computer, eller computeren bliver et TV. Og DVDen vil blive bygget ind i en af dem. Alt vil blive bygget sammen eller forbundet med hinanden gennem netværk, der skal knytte digitalkamera, computer, spillekonsoller, TV og musikanlæg sammen i en helt ny symbiose, som vil vende op og ned på, hvordan vi lytter til musik, ser TV eller bruger internettet på derhjemme.

Alt vil blive bygget sammen i netværk, og når vi er ved det emne, som for mange er ensbetydende kabler, så sker der også noget her.

Se på det kæmpe bundt kabler, som vi i årtier har måttet leve med, når vi vil have lidt musik og TV-udstyr eller en computer stående i hjemmet. Snart vil de være væk. I stedet vil mange af vores elektroniske vidundere i hjemmet »snakke sammen« trådløst gennem lokale netværk, der skal danne, hvad branchen kalder »hjemmet som en elektronisk kommandocentral«.

Konvergens er nøgleordet
Der er optakt til store forandringer i den måde, vi bruger elektronik på i hjemmet. I hvert tilfælde hvis man skal konkludere på de tendenser, der flyder gennem verdens største messe for forbrugerelektronik, CES (Consumer Electronic Show), der i weekenden stod på i spillebyen Las Vegas i USA. Berlingske Tidende var med for at fange en flig af fremtiden, og alle i elektronikindustrien forventer kæmpe forandringer.

Megatendensen er konvergens, altså at alt muligt og umuligt blandes sammen med hinanden.

I dag ser vi film og musik kravle ud på mobiltelefoner, men det vil også kunne lagres i vores TV eller i vores musikanlæg i fremtiden.

Og tendensen er ikke til diskussion. Med en af de bærende overskrifter som trådløse hjemmenetværk, der gør os i stand til at udveksle film, billeder og musik fra TV over musikanlæg til PCen eller omvendt.

Vores TV-apparater bliver flade som frimærker. Vi så ikke et eneste »almindeligt« TV-apparat med billedrør på hele messen. Kun fladskærme i form af plasmaskærme eller LCD-skærme. Prisen vil falde, og vores TV vil snart kunne hænges op på væggen som et maleri.

Mere fart på ADSL
Men før det for alvor tager fat, skal en række ting løses først. Og det er ikke ubetydelige problemer, der skal løses.

Skal hjemmet ændres til et trådløst netværk, der gør os i stand til at se TV eller bruge internettet, fri af kabler, så skal båndbredden i de danske hjem op. Der skal langt flere ADSL-kunder til, og deres netforbindelser skal op i fart, før visionen om, at vi kan se film og hente musik ned til hjemmenetværket fra nettet, går op i en højere enhed. Den aktuelle priskrig på ADSL herhjemme hjælper tendensen på vej - eksempelvis forventer Cybercity ikke at have mange ADSL-kunder med hastigheder under en megabit i sekundet om kort tid.

En anden forhindring, som gik igen den ene gang efter den anden i kasinobyen er, at musik og filmindrustrien pine død skal finde ud af, hvordan de løser deres store problemer med kopiering af deres musik og film, som i dag foregår på det grå marked på nettet. Før visionen om et netværk i hjemmet, hvor film, musik og familiens fotoalbum kan flyde frit fra rum til rum og fra TV til computer, får luft under vingerne, skal musik og filmindustrien have fundet ud af, hvordan denne form for kopiering kan finde sted, mens rettighedshaverne, musikerne og filmmagerne, stadig tilgodeses.

Løst inden for tre år
Et megaproblem, men det bliver løst.

Det mener formanden for Brancheforeningen for Forbrugerelektronik i Danmark, Lars Kirstein Andersen, der var med på CES-messen.

»Musik- og filmindustrien skal have løst disse problemer, og det, venter jeg, sker i løbet af tre år,« siger Lars Kirstein Andersen, der også er nordisk direktør i Bang og Olufsen.

Tendensen med, at alle vores elektroniske apparater vil flyde sammen og blive forbundet med hinanden, åbner for en kamp, der vil blive overordentligt interessant at følge. Kampen vil stå mellem IT-branchen og den traditionelle TV- og radiobranche. Og slagmarken bliver vores dagligstue. Lige foran sofaen skal giganter som Sony, Dell, Panasonic, Philips og Dell slås. Eller også skal de samarbejde.

Og kampen vil stå om, hvem der skal levere hjertet i det netværk, branchen venter vil dominere vores hjem. Skal det være en PC, en spillekonsol som Xbox, et TV eller noget helt fjerde?

Ingen har svaret, men den, der løber med tronen, kan svinge taktstokken.

Kampen foran sofaen
I dag er hjertet i et netværk en computer. Men i takt med, at der bygges intelligens og harddisk ind i TV-apparater og musikanlæg, der kan lagrer film og musik, så kan PCens klassiske rolle som omdrejningspunkt blive udspillet.

Michael Dell, stifter af computergiganten Dell, siger ikke overraskende, at PCen bliver hjertet, Lars Kirstein Andersen kalder derimod PCen en ubetydelig brik på netværket. Philips, Panasonic og Sony arbejder også ud fra ideen om, at netværket mellem vores elektroniske vidundere kan undvære PCen.

Tag danske Kiss Technology, der udvikler avancerede DVD-afspillere med både harddiske og FM-tuner. Det viser, at PCens rolle som det naturlige sted at lagre digitalt musik og filmklip er under pres.

Løsningen på dette kan blive helt nye samarbejder mellem IT-industrien og TV-radio-fabrikanterne. Og som krydderi kan disse samarbejder garneres med yderligere partnerskaber med musik og filmindustrien i deres forsøg på at beholde noget af kontrollen med deres varer - musik og film, der nemt kan kopieres.

Et signal om forandring
CES blev et klart signal om, at noget er på vej. At vi vil se helt nye sammenblandinger af de ting, vi i dag kender så godt. Kampen vil stå om den plads, TVet i dag optager i vores stue. TV-branchen fører på point, for de har pladsen i dag, hvor de færreste vil sætte deres PC ind på så prestigefyldt en plads i hjemmet.

Det bliver en kamp, hvor vi må vente på at se vinderen. I mellemtiden vil vi se alverdens besynderlige produkter, der kombinerer det ene og det andet i samme kasse. Om det ender i enkle, brugervenlige produkter bygget op på ensartede standarder, der sikrer, at vi kan bruge dem til noget, er for tidligt at sige, men meget vil ske.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen