Berlingske Business

Opsparere stævner Skandia

Nordens største pensionsselskab er kommet på kant med kunderne, som nu har valgt at stævne selskabet.

Pensionsselskabet Skandia er blevet stævnet af en gruppe opsparere, der vil have klarhed over, om salget af datterselskabet Skandia Asset Management har kostet dem penge.

Det skandaleramte svenske pensionsselskab solgte Skandia Asset Management til Den Norske Bank for 3,2 mia. svenske kroner. Men som en del af handlen har Skandia forpligtet sig til at lade Skandia Asset Management stå for forvaltningen af kundernes opsparing i hele 12 år.

»Det kan senere komme på tale at rejse krav mod tidligere og nuværende bestyrelsesmedlemmer i Skandia Liv,« skriver Föreningen Grupptalan mot Skandia i en pressemeddelelse. Foreningen for utilfredse kunder har foreløbig fået 14.000 medlemmer.

Pengene fossede ud
I virkeligheden håber foreningen ikke, at det ender med en egentlig retssag. Foreningen håber i stedet, at der gennemføres en slags voldgift, hvor jurister fra begge sider får mulighed for at føre argumenter frem, og at det så i sidste ende kan føre til en afgørelse.

»Det kan sammenlignes med et forlig. Fordelen er, at det går meget hurtigere end en normal retssag,« siger Clarence Crafoord, der repræsenterer opsparerne.

Når opsparerne tror på, at de har en god sag, skyldes det, at pengene fra salget af Skandia Asset Management tilfaldt Skandia AB og altså ikke opsparerne.

Bestyrelsen i Skandia Liv accepterede modellen.

Föreningen Grupptalan mot Skandia mener derfor nu, at de kan kræve 2 af de 3,2 milliarder svenske kroner tilbage til opsparernes lommer.

Skandalen i Skandia gav rystelser langt ud i de store svenske skove, fordi det kom frem, at cheferne havde bevilget hinanden ikke bare luksuslejligheder på attraktive adresser i Stockholm men også ladet dem renovere for millionbeløb på selskabets regning. Dertil kommer, at en del af cheferne fik udbetalt skyhøje bonusser, selv om indtjeningen i selskabet ikke var så god.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen