Berlingske Business

OPEC presser prisen

Olieprisen sætter nye rekorder, og OPEC er bekymret - men ikke nok til at gøre noget ved det.

Olieprisen flirter med rekordniveauer i disse dage, der ifølge nogle økonomer kan true den økonomiske genopretning. Men OPEC har ikke tænkt sig at gøre noget ved det. Priser på over 38 dollar (US Crude) har ikke været så høj, siden Irak invaderede Kuwait. Men selv om OPEC, hvis medlemmer holder på oliehanerne til en tredjedel af verdensproduktionen, er bekymret, har man ikke tænkt sig at skrue op for hanerne af den grund.

»Den nuværende oliepris er ikke gavnlig for verden. Det bekymrer os,« indrømmede Indonesiens olieminister, Purnomo Yusgiantoro, til pressen. Men han fortsatte, at prisen mere skyldes spekulation end fundamentale produktionsforhold, og at OPEC derfor ikke havde tænkt sig at rokke ved en beslutning fra marts om at reducere produktionen yderligere i april i forventning om stærkt faldende sommerpriser, når fyringssæsonen slutter.

Frygt for mangel
At prisen efterhånden ligger langt over oliekartellets officielle yndlingspris på mellem 22 og 28 dollar, er åbenbart ingen hindring. Andre OPEC-medlemmer har tidligere argumenteret for, at de højere priser kan forsvares med den lave dollarkurs. Olie afregnes som bekendt i dollar.

Olieprisens seneste rekord blev sat, efter det kom frem, at de amerikanske oliereserver faldt betydeligt i sidste uge og i øjeblikket er ca. fem procent lavere end normalt. Flere frygter nu, at vi i stedet for OPECs sommeroliesø vil få det modsatte - forsyningsproblemer i sommerlavsæsonen.

Der er flere grunde til, at olien stiger. For det første er olieefterspørgslen i Asien stærk ikke mindst på grund af Kinas vilde økonomiske ridt. Den vestlige olieovervågningsorganisation, IEA, har således netop hævet sin forudsigelse af den globale olieefterspørgsel med 2,1 procen til 80,2 mio. tønder om dagen.

Samtidig har udbuddet af olie været mere beskendent end forventet. For det første har OPEC-medlemmerne, der ofte har et afslappet forhold til organisationens kvoter, været mere disciplinerede end sædvaligt med at holde produktionsloftet. For det andet har prisbevidste olieselskaber bevidst holdt deres lagre lave.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen