Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

OMX i laveste niveau siden 1998

Svenske aktier: OMX tabte igen et skridt i kampen for at genvinde optimismen. En nedjustering fra amerikanske Lucent og en mulig konkurs fra tyske Mobilcom rammer hårdt.

OMX (- 2,0 pct.) nærmede sig med en negativ weekend-lukning et nyt lavpunkt. For med fredagens afslutning med et tab af 12,6 kurspoint til niveau 609,7 har OMX retning mod den psykologisk vigtige kurs 600-grænse. Så langt nede har OMX ikke været siden oktober 1998, hvor dot.com-feberen endnu ikke var tør bag ørerne.

Ugens sidste handelsdag var stadig fokuseret på torsdagens nedjustering fra den amerikanske teknologigigant Lucent Technology. Nedjusteringen var begrundet i forventning om en lavere omsætning for andet kvartal end forventet. Denne melding påvirkede naturligvis de øvrige teleudstyrsleverandører som Nokia (- 0,4 pct.) og Ericsson (+ 4,1 pct.).

Ericsson er imidlertid mere afhængig af salget af teleudstyr end Nokia, der overvejende henter omsætningen hjem via mobilsalg. Derfor var Ericssons fremgang isoleret set overraskende. Men når man tager Ericssons kurs på 18 svenske kr. i betragtning, så synes Ericsson-aktien mere oplagt for risikovillge privatinvestorer end Nokia, som i går sluttede i 120 svenske kr.

Den hårdt ramte telesektor blev derudover også påvirket af en mulig konkurs for tyske Mobilcom. Det kan især ramme udstyrsleverandører som Ericsson.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen