Berlingske Business

Offensiv koster på bundlinjen

Den irske lavprisgigant fortsætter fremgangen, men dystre forventninger til fremtiden chokerer markedet.

Lavprisgiganten Ryanair synes på vej ind i det dybeste lufthul i selskabets historie.

Ganske vist fortsætter det irske selskab med aflæggelsen af tredjekvartalsregnskabet den vanlige, voldsomme fremgang. Resultatet efter skat er således steget med ti procent til 354 mio. kr. sammenlignet med sidste år.

»Vi er meget tilfredse med den stærke vækst i passagertallet og i indtjeningen, hvilket viser, at vores strategi med hurtig udvidelse med nye baser og nye ruter er en succes,« siger Ryanair-topchef Michael O´Leary.

Til gengæld erkender selskabet nu offentligt, at den aggressive jagt på nye passagerer begynder at gøre ondt. For at tiltrække yderligere kunder fra konkurrenterne vil Europas største lavprisflyselskab skære i priserne, og derfor forventes hele regnskabsårets indtjening at falde med 10 pct., oplyser Ryanair.

Dermed vil årets resultat blive på 215 mio. euro mod sidste års 271 mio. euro.

Meddelelsen har chokeret investorerne, og aktien blev straks fra morgenstunden sendt til tælling med en nedgang på 23 pct.

»Mange har set lavprisselskabernes vækstpotentiale som uden grænser, men meldingen må ses som et endegyldigt bevis på, at branchen ikke er uden grænser,« siger luftfartsanalytiker Dominique Edridge fra Comerzbank i London.

Ryanair har oplevet en stigning i passagerer på 54 pct. i de tre måneder op til december til 6,1 mio. passagerer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen