Berlingske Business

Østeuropa en guldgrube for fødevareindustrien

Danske fødevareproducenter jubler over EU-udvidelsen mod øst. Eksporten er nemlig braget i vejret, og efter et år ventes den at blive seks gange større end før EU-udvidelsen.

De danske fødevareproducenter klapper i hænderne over de ti nye EU-lande, der blev indlemmet i maj måned i år. Fødevareksporten ført an af bl.a. svinekød og ost er nemlig næsten fordoblet i de første fem måneder efter, de nye EU-lande blev indlemmet. Og allerede efter et år ventes eksporten at vokse sig seks gange større end året før.

»Vi er konkurrencedygtige i Danmark, og vi behøver ikke at være bange for at blive slået hjem af de nye EU-lande, som jo har lavere lønninger. Hvis den økonomiske udvikling forløber, som den skal, vil der på langt sigt være et kolosalt økonomisk potentiale i de nye EU-lande,« siger cheføkonom i Landbrugsraadet, Karl Christian Møller.

Som tidligere beskrevet i Berlingske Tidende angriber de ti nye EU-lande det danske hjemmemarked, med bl.a. polske og ungarske madvarer i de danske kølediske, men nye tal fra Landbrugsraadet viser, at mens eksporten til de nye EU-lande er næsten fordoblet er importen kun steget med godt en tredjedel. Den positive handelsbalance, som giver flere penge i statskassen, kan i følge Karl Christian Møller betyde flere danske arbejdspladser.

Tulip-debatten
Tallene rammer lige ind i debatten om Tulip-koncernen, der bliver nødt til at sætte lønningerne ned, for at kunne matche bl.a. polske lønindkomster. Men den stigende eksport hos Danmarks største svineproduccent, Danish Crown, skyldes ifølge divisiondirektør i Danish Crown, Jens Haven Christiansen, et øget salg af uforarbejdede råvarer som f.eks. skinker med ben og svær til hovedsageligt Polen, som udnytter den billige polske arbejdskraft til at at skære ben og fedt fra for at lave pølser af kødet.

»De har fået mod på tilværelsen dernede, og forbruget stiger. De nye EU-lande er begyndt at eksportere færdigvarer til bl.a. Danmark, og så har de jo brug for flere råvarer,« siger Jens Haven Christiansen, som forventer, at væksten vil fortsætte. Flere danske fødevareproducenter er begyndt at introducere danske forarbejdede fødevarer gennem de nye vestlige supermarkeder i de tidligere østlande, som f.eks. Netto og engelske Tesco. Mejerigiganten Arla er en af dem, og bl.a. dansk feta-,skimmel- og flødeost står klar til salg i de polske kølediske. Men foreløbig udgør de ti nye EU-lande kun godt seks pct. af bruttonationalproduktet i alle 25 EUlande, og der vil ifølge Henrik Høgh, viceformand i Dansk Landbrug, gå 10-15 år, før de nye EU-lande når op på niveau med f.eks. Spanien.

»Der er ingen tvivl om, at de østeuropæiske lande vil have et løbende stigende forbrug. Det er en kurve, der langsomt vil gå opad - dog i et meget hurtigere tempo end resten af EU - hvor kurven er stagneret,« siger Andreas Lundby, viceadministrerende direktør i Arla.

Succesen for de danske produkter skyldes ifølge chefkonsulent i Fødevareindustrien, Jens Holst-Nielsen, at danske fødevareproducenter er gode til at tilpasse produkter til nye markeder og en evne til at være først, når nye markeder åbner sig. Men det er ikke længere nok at have god kvalitet - det er efterhånden blevet en selvfølge.

»Vi kan ikke konkurrere på prisen alene og det er ikke længere nok at sige, at varene er danske, vi skal derfor konkurrere på nyskabelser, der er tilpasset de enkelte lande,« siger Jens Holst-Nielsen.

Stået i stampe
Den danske fødevareeksport til de traditionelle EU-lande har det sidste år stået i stampe, og de nye EU-lande falder derfor som appelsiner i fødevarproducenternes turbaner. På længere sigt skønner Jens Holst-Nielsen, at eksporten til de nye EU-lande vil overgå eksporten til Sverige, som i dag er den tredjestørste aftager af danske fødevarer.

En gennemsnitlig polsk månedindkomst ligger typisk på mellem 2-3.000 kr. og de danske varer har samme pris i de nye EU-lande som i Danmark. Den samlede danske fødevareeksport nåede sidste år op på 55 mia. kr., hvoraf Tyskland og England tilsammen står for godt en tredjedel af eksporten.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen