Berlingske Business

Øresundsboss vil leve af at videregive erfaringer

Efter 12 år som direktør for Øresundskomitteen, stopper Birger Olofsson i en alder af 60 år. Nu vil han selv bestemme over sin tid som rådgiver.

Han har været chef i over 30 år - de sidste 12 år som administrerende direktør for Øresundskommiteen, som han har været med til at starte. Men nu skal det være slut, Birger Olofsson vil selv bestemme over sin tid, og han har sagt topchef-jobbet op for at blive selvstændig rådgiver i eget tempo.

»Man skal have mulighed for at eje sin egen tid, og det har man ikke som topleder, hvor man skal være til rådighed hele tiden,« siger Birger Olofsson.

Derfor vil Birger Olofsson dele ud af sine mange års erfaring som lederudviklingskonsulent, og sammen med en engelsk kollega har han dannet rådgivningsfirmaet Strategic Leadership International, som skal rådgive ledere i England, Danmark og Sverige.

»Jeg har været igennem så mange forandringsprocesser, og jeg håber derfor, at jeg kan hjælpe nogle yngre ledere med at udvikle deres virksomhed og lægge strategier. Jeg brænder for at lære fra mig som coach og mentor,« siger Birger Olofsson, som allerede fået flere konsulentopgaver i den britiske sundhedssektor.

Går selv
»Forskellen er, at jeg får mere balance mellem arbejde og privatliv, for jeg vil fremover kunne styre arbejdstiden og opgaverne i mit eget tempo,« siger Birger Olofsson, som har tre børnebørn og et fjerde undervejs.

Ingen har prikket Birger Olofsson på skulderen og peget på døren. Men han vil hellere gå nu, før han får hentydninger om, at han burde stoppe.

»Det er vigtigt at give direktørstolen videre til nye og yngre kræfter, for virksomheden har brug for at udvikle sig,« siger Birger Olofsson.

Birger Olofsson har dog ingen pensionsalder for, hvornår han vil stoppe som rådgiver.

»Jeg vil rådgive, så længe andre har brug for mine råd, og jeg føler jeg kan hjælpe - det giver mig en direkte og umiddelbar glæde,« siger Birger Olofsson.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen