Berlingske Business

Ønsket om den rigtige partner

Administrerende direktør Poul Lind var i ugens løb udsat for et kurmageri, som ikke kan undgå at smigre og gøre glad.

Som manden i spidsen for det sjællandske elselskab NESA har Poul Lind været budt op til dans af først og fremmest Dansk Olie og Natur Gas, der ønsker en strategisk alliance med NESA og selskabets godt halve million kunder. En ny mulig partner meldte sig på dansegulvet mandag, da det jysk-fynske elsamarbejde Elsam bød 3,9 mia. kr. for NESAs andel i ENERGI E2.

Hvordan oplevede du dagen?

»Dagen tog en helt ny drejning, da jeg blevet ringet op af Peter Høstgaard (Elsams administrerende direktør Peter Høstgaard-Jensen, red.)klokken 11.30. Han ringede for at sige, at de ville informere fondsbørsen om deres købstilbud. Derfra gik det stærkt. Det første, jeg gjorde, var at samle topledelsen i NESA for at drøfte den umiddelbare situation, så skulle vi informere bestyrelsen, og så var der jo med det samme 15 sedler fra pressen, der ønskede at blive ringet op. Men jeg arbejder i virkeligheden meget godt under stress. Det er lidt ligesom et fodboldhold, hvor de unikke løsninger kommer, når man er mest presset. Så det blev en lang dag, og jeg forlod først NESA ved 21.00-tiden. Normalt slutter en arbejdsdag for mig klokken 18.00, selv når der er travlhed. Det, tror jeg, er meget sundt.«

Hvordan påvirkede det humøret hos dig og i selskabet?

»Jamen, det er selvfølgelig dejligt, når nogen viser interesse for én. Sådan er det vel i alle livets facetter. Nogen oplever at blive belejret eller oplever et kurmageri, fordi de har en dårlig eller trist virksomhed, som andre ønsker at overtage. Vores situation er helt anderledes, vi er eftertragtet, fordi andre har svært ved at klare sig uden os. Det påvirker humøret i den rigtige retning.«

Er NESA gearet til den megen kurmageri?

»Vi har et omfattende strategisk beredskab, som jeg også har trukket meget på i ugens løb. Vi er klædt på til at vurdere og gennemarbejde alle mulige strategiske planer. Det hænger sammen med, at det jo ikke kommer helt bag på os, at vi er en attraktiv partner, som Danmarks største el-forsyner. Vi ved, at den nuværende situation næppe er holdbar i længden, og derfor er vi parate til at tage imod konkrete bud fra alle tænkelige bydere. Nu handler det om at kunne vejlede bestyrelsen korrekt på det kommende ekstraordinære bestyrelsesmøde (den 22. maj, red.).«

Hvad er din holdning til det politiske spil om NESA-loven?

»Det er en politisk sag, som i udgangspunktet ikke vedrører os. Som NESAs direktion skal vi varetage alle aktionærernes interesse. NESA-loven har betydning for vores kommunale og amtslige ejere (Gentofte Kommune og Københavns Amt). Men vi kan da godt være lidt handicappet af, at vores største aktionærer til tider signalerer, at de gerne vil afhænde os, men ikke kan på grund af NESA-loven.«

Hvad er dit mål for NESA efter denne uge?

»Det overordnede mål har ikke ændret sig; nemlig hele tiden at gøre det, der er bedst for virksomheden.

Men jeg er da blevet bestyrket i, at vi står i en gunstig situation. Nu handler det først og fremmest om at finde ud, hvad der er bedst for virksomheden i forhold til det konkrete bud fra Elsam. Det er rart at kunne sidde i en slags baghånd og vurdere det konkrete bud og andre bud, der måtte komme. Samdtidig ved vi, at vi har så sund en forretning, at vi alternativt også bare kan køre videre som i dag.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen