Berlingske Business

Økonomiske spøgelser

Tidligere overvismand professor Torben M. Andersen fra Aarhus Universitet har svært ved at pege på deflation eller inflation som det værste økonomiske spøgelse.

Inflationen sætter bundrekord. Er vi så tæt på deflation?

»Jo lavere inflationen er, jo tættere er vi selvfølgelig på. Den egentlige risiko for negativ inflation er der stadigvæk et stykke vej til.«Er deflation et problem?

»Ja, det kan det sagtens være. En lille smule inflation er normalt et godt smøremiddel for markedsmekanismen. For meget inflation har man eksempler på også at kunne give problemer, men for lidt eller ligefrem negativ inflation kan også give problemer. Hvis inflationen for eksempel er på minus 1, er der noget, der skal falde en hel del i pris, da det jo er et gennemsnitstal. Det kan være lønninger, og der er nogle velkendte mekanismer, der gør det sværere at tilpasse nedad end opad. Med andre ord det er sværere for en virksomhed at gå til de ansatte og sige, at det går godt, og derfor skal i gå ned i løn.«Deflation kan jo oversættes til faldende priser. Hvad er der galt med faldende priser?

»Når det kommer uventet, har man ikke kunnet tage højde for det i nogle beslutninger forud. Det andet er, at smøremiddeleffekten ikke er tilstede. Skrækscenariet er Japan, der i en årrække har haft negativ inflation, og de har haft meget svært ved at arbejde sig ud af den situation.«I økonomer har det jo med at tale om spøgelser. Er deflationsspøgelser værre end inflationsspøgelser?

»Det er et godt spørgsmål. Det kommer nok lidt an på spøgelsernes størrelse. Der er enighed blandt økonomer om, at en lille smule inflation er et godt smørremiddel. De fleste vil sige, at en »lille smule« er to-tre procent. De fleste er også enige om, at hvis vi kommer for tæt på nul eller under nul, så kommer der for meget sand i maskineriet. De fleste er også enige om, at meget høj inflation er et problem. Spørgsmålet er så, om vi skal sammenligne en inflation på 100 procent med en lille smule deflation. Hvad er så værst? Det er lidt svært at svare på.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen