Berlingske Business

Økonomer: Bankpakker ingen mirakelkur

Erfaringerne fra udlandet viser, at en kapitalindsprøjtning til bankerne ikke sikrer viljen til nye udlån. Det fremhæver bankøkonomer.

Politikerne skal ikke have forventninger om, at en bankpakke II vil løse pengeinstitutternes tilbageholdenhed med nye udlån. Det viser erfaringerne fra udlandet, fremhæver bankøkonomer.

Cheføkonom i Handelsbanken Jes Asmussen vurderer, at de udenlandske bankpakker har dæmpet panikken hos investorerne.

- Men hverken de britiske eller amerikanske bankpakker har åbnet op for en øget lånevillighed fra bankernes side. Selvom man tilfører flere penge, så vil kreditvurderingen være stram, fordi vi står i en mere usikker økonomisk tid, hvor der er risiko for faldende boligpriser og stigende arbejdsløshed, siger han.

Den vurdering deler Helge J. Pedersen, cheføkonom i Nordea.

- De informationer vi har fra USA og til dels fra Euro-området viser, at der er tale om betydelig opstramning af kreditvurderingerne og en tilbageholdenhed med at give lån. Det på trods af de bankpakker, der er blevet gennemført, siger han.



/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen