Berlingske Business

Nyt våben mod massepost

Forskere hos Microsoft har udtænkt en måde at få nedbragt den uønskede, elektroniske massepost. Hver afsendt besked skal koste afsenderen computertid, og det vil sløve PCen betragteligt.

Nu skal det koste at masseforsende tusinder af elektroniske reklamebeskeder. Men det er ikke penge, der betales, det er tid - computertid.

Et forskerhold hos den amerikanske IT-gigant Microsoft mener at have fundet en måde at få nedbragt mængden af elektronisk massepost, som hver dag fylder op og koster både arbejdstid og computerkraft at få smidt ud. Det anslåes, at over halvdelen af alle elektroniske beskeder er uønsket, elektronisk massepost.

Afsenderen skal simpelt hen betale for at sende sine tilbud om billig viagra, medicin uden recept, fordelagtige lån, penisforlængelse, brystforstørrende midler og meget andet af sted. Det skal ikke koste penge, det skal koste computerkraft og -tid for hver afsendt besked. For beskeden vil først kunne sendes af sted, når computeren har løst en kryptografisk opgave.

Fra 80.000 til 8.000
»For hver e-postbesked, som jeg sender, vil der blive taget en smule computerkraft i omkring 10-20 sekunder. Hvis jeg ikke kender dig, må jeg bevise for dig, at jeg har brugt en smule tid målt i ressourcer for at sende dig den besked. Når du så ser dette bevis, vil du behandle beskeden med større opmærksomhed,« siger idemageren, Ted Wobber fra Microsoft Research Group til BBC.

Når afsenderen beviser at have klaret »puslespillet«, kan de føjes til en »sikker liste« over afsendere. Misbrugeres computere bliver altså sløve, mens normale afsendere ikke mærker forsinkelsen. Og modtageren mærker slet intet til nyskabelsen. Ted Wobbers gruppe har regnet ud, at med 80.000 sekunder om dagen vil prisen på 10 sekunder pr. afsendt besked betyde, at misbrugere kun kan sende 8.000 beskeder ud om dagen. Det er langt fra de mange millioner, som opleves i dag, og det vil koste dyrt i nyinvesteringer for dem at opretholde trafikken.

Interesse for ideen
Microsoft diskuterer nu planen med andre, men ifølge Ted Wobber er det hurtigt at indbygge funktionen i e-postprogrammer, e-postservere og internet-fremvisere.

Hele operationen kaldes »Penny Black« efter den ide, som revolutionerede det britiske postvæsen i 1830erne. Afsenderen af post skulle betale for at få brevet bragt ud, uanset hvem modtageren var.

Microsofts ide modtages med interesse blandt de mange, der lever af at få bugt med uvæsenet. For trods en ihærdig indsats finder afsenderne hele tiden nye måder at omgå postfiltre, sorte lister og andre tiltag.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen