Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Nyt slag om DSBs økonomi

Statens årlige betaling på tre mia. kr. til DSB og overskuddet i DSB på mere end én mia. kr. om året er oplagte steder for regeringen at finde penge til sin finanslov. DSB forventer, at de kommende forhandlinger om statens betaling bliver barske.

Baggrund

I løbet af kort tid får DSB for alvor at mærke, hvad det betyder, at der er kommet en borgerlig regering til magten.

Topkilder i koncernen siger til Berlingske Tidende, at man forventer, at de kommende forhandlinger om statens årlige tilskud til DSB og omvendt jernbanekoncernens betaling af udbytte til staten kan blive meget barske.

DSB befinder sig netop nu i et slagsmål med ministeriet om fravalget af DSB til at køre på udvalgte strækninger i Jylland. DSB tilbød at køre for 80 mio. kr. om året, britiske Arriva tilbød 156 mio. kr. og blev valgt. Økonomien i dette slagsmål kan imidlertid vise sig at være pebernødder i de forhandlinger, der nu skal i gang.

»Der er sket betydelige økonomiske fremskridt i DSB i de seneste år, og DSB har på den baggrund tilbudt ministeriet at statstilskuddet reduceres. Så DSB har selv åbnet ballet,« siger en kilde i DSB.

Flot overskud

Den 23. september sidste år tilbød DSBs ledelse den daværende trafikminister Jacob Buksti (S) at reducere den årlige kontraktbetaling med en milliard kroner fordelt over tre år. I år var det DSBs tilbud at reducere med en halv milliard kroner, dernæst 300 og 200 millioner kroner i henholdsvis 2003 og 2004.

Samtidig skulle betalingen af udbytte af DSBs overskud stige fra 50 mio. kr. i 2002 til mere end 400 mio. kr. i hver af de kommende to år. Det skal ses i lyset at, at DSB vil præsentere et overskud for 2001 på 1,2 - muligvis 1,4 mia. kr., erfarer Berlingske Tidende. DSB forventer, at overskuddet for 2003 og 2004 bliver på samme niveau, og udbyttebetalingen svarer i tilbuddet til Trafikministeriet til halvdelen af overskuddet i DSB efter skat.

Det var DSBs idé, at millionerne i tilbuddet blandt andet skulle bruges til Banestyrelsen, så det slidte skinnenet kunne blive repareret og moderniseret. Bestyrelsen i DSB er bekymret for, at Banestyrelsen ikke har tilstrækkeligt med midler til »at gennemføre de nødvendige forbedringer af infrastrukturen,« som det formuleres.

DSB fik ikke en endelig udmelding fra trafikministeriet før regeringsskiftet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen