Berlingske Business
11:49Europæisk PMI-indeks falder mere end ventet

Nyt kæmpemarked for Rockwool

Rockwool kører på højtryk og udnytter nu al sin produktionskapacitet. Lige om hjørnet ligger et helt nyt kæmpemarked for isolering.

Efter flere år med jævn til svag vækst er den danske isoleringsgigant Rockwool på vej mod stærke vækstrater.

Allerede i år vil salget af dansk stenuld vokse med ni pct., så Rockwool tangerer en omsætning på ni milliarder kr., og fra 2006 åbner der sig et helt nyt marked, når EUs direktiv om energiforbrug i bygninger træder i kraft.

Meningen er at der for fremtiden skal ses på en bygning som helhed, når man vurderer dens energiforbrug, hvor man i dag ser på hvert enkelt byggemateriale hver for sig.

Hensigten er at minimere energiforbruget i nybyggeri af en vis størrelse. Men direktivet kommer også til at omfatte bygninger, der bliver renoveret, hvis de er over en vis størrelse. Det vil sige at en gammel bygning, der kommer under renovering, efterfølgende skal leve op til de skærpede energikrav, der kommer til at gælde for nye bygninger.

Og der er lagt op til store investeringer i at reducere energiforbruget i Europas bestand af huse og erhvervejendomme.

Et gennemsnitligt dansk hus bruger i dag 16 liter olie pr. kvadratmeter om året. Et splinternyt hus bruger syv liter, og det skal efter det kommende danske bygningsreglement formodentlig ned på fem liter pr. kvadratmeter.

»Der har stort set ikke været nogen vækst i isoleringforbruget i Vesteuropa. Men de nye regler vil give en markedsvækst, der er betydelig,« siger Rockwools koncernchef Eelco van Heel, som dog ikke ønsker at satte tal på Rockwools forventninger.

Konkurrence
Han påpeger, at producenterne af isoleringsprodukter også må imødese konkurrence fra f.eks. producenter af døre og vinduer, som også vil gøre deres til at nedbringe energiforbruget.

De nye energiregler stiller store krav til Rockwools produktionsapparat, som allerede nu er næsten fuldt udnyttet.

»Rockwool har aldrig haft så høj en kapacitetsudnyttelse som nu. Vi rammer allerede loftet nu, og vi er nødt til at få mere ud af produktionsapparatet, end vi allerede gør,« siger Eelco van Heel.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen