Berlingske Business

Nyt EU-nederlag til Microsoft

EU-Kommissionen vinder første omgang af retssagen mod Microsoft. I en vigtig kendelse skal selskabet omgående ændre sin software og give konkurrenterne adgang.

BRUXELLES/KØBENHAVN: Microsoft fik en solid øretæve, da EF-Domstolen i går dømte, at software-selskabet omgående skal efterleve en afgørelse fra EU-Kommissionen, der kan ændre computer-konkurrencelandskabet.

»Microsoft har ikke vist specifikt, at selskabet vil lide alvorlige og uoprettelige skader,« sagde den danske retspræsident Bo Vesterdorf. »Derfor afvises sagen i sin helhed.«

Sagen er kompliceret, men vigtig. Tidligere på året afgjorde EU-Kommissionen, at Microsoft havde ignoreret EUs konkurrenceregler ved at gøre selskabets Media Player-software til en integreret del af Windows-styresystemet og ved ikke at ville udlevere produktinformation om Windows til konkurrenterne, der ville sætte dem bedre i stand til at lave software, der kunne kommunikere effektivt mellem PCer og netværkscomputere (servere).

Kommissionen idømte også Microsoft en rekordstor bøde på 497 millioner euro - selv om den slags vel er, hvad Bill Gates har af mønter i sin bukselomme.

Microsoft ankede denne sag til EF-Domstolen, og afgørelsen heraf ligger adskillige år ude i fremtiden. Men Microsoft ankede også EU-Kommissionens krav om, at Microsoft omgående skulle tilbyde en version uden Media Playeren og give konkurrenterne adgang til dele af computerkoden bag Windows. Det er denne del af retssagen, Microsoft tabte med et brag i går.

Hurtig efterlevelse
»Vi vil omgående efterleve afgørelsen,« sagde Microsofts chefjurist, Bob Smith, ydmygt under et telefonmøde med internationale journalister og tilføjede, at konkurrenterne allerede ville have adgang til produktinformationen i dag, mens computerfabrikanter og almindelige software-kunder i januar vil kunne købe en version af Windows uden Media Playeren - til samme pris. Efterspørgslen bliver formentlig til at overse.

De europæiske konkurrencemyndigheder modtog i går EF-Domstolens afslag på Microsofts appel med tilfredshed.

»Dagens afgørelse er vigtig, fordi den opretholder effektiviteten i håndhævelsen af konkurrencereglerne og det særligt på et område, hvor tingene forandrer sig så hurtigt som dette,« sagde Jonathan Todd, der er talsmand for konkurrencekommissær Neelie Kroes i går ved et pressemøde i Bruxelles.

Kommissionens argument for at kræve ændringer i Microsofts forretningspraksis allerede nu har hele tiden været, at en fem år lang retssag er en evighed i IT-industrien. Når kendelsen endelig faldt, ville der ikke være nogen konkurrenter at redde fra Microsofts kløer.

Kritikere af EF-Domstolens langsomme arbejdstempo siger imidlertid, at det modsatte argument er lige så sandt.

»Der er en bredere pointe om retfærdighed her,« siger Alan Riley, leder af Nottingham Trent University's Competition Law Scholars Forum. »Hvis den endelige kendelse i sagen mod Microsoft kom meget kort tid efter dagens afgørelsen, ville det ikke være noget problem. Men der kommer til at gå mindst tre år, hvor Kommissionens krav gælder, og hvad så hvis Microsoft til slut vinder sagen?«

Rileys pointe er ikke kun, at det også er synd for Microsoft - sagen er nemlig på ingen måde unik. I øjeblikket kæmper General Electric ved EF-Domstolen om at få lov til at overtage Honeywell, og den sag har lange udsigter. Kommissionen blokerede også rejsebureauet Air Tours' forsøg på at overtage en konkurrent, hvorefter domstolen til slut gav Kommissionen nogle gevaldige rap over fingrene med det juridiske spanskrør - efter at Air Tours var kommet i alvorlige vanskeligheder som følge af forsinkelsen. I det hele taget har Kommissionen i den senere tid tabt en pinlig lang række konkurrenceretssager ved domstolen, som ifølge kritikere tyder på, at Kommissionens konkurrencejurister tror, de kan gå på vandet.

Hvad betyder afgørelsen? Ikke så meget her og nu. Microsoft har allerede indregnet Kommissionens rekordbøde i regnskaberne, og med en indtjening som Microsofts skal man have luppen frem for at få øje på den. Udgifterne til at producere en »Windows Light« version uden Media Player er formentlig også overkommelige for selskabet med erhvervslivets dybeste lommer.

Frygt for blodbad
Microsofts virkelige bekymring er den præcedens, sagen danner. En af kernerne i selskabets forretningsstrategi er at knytte stadig flere programmer à la Media Player til Windows-styresystemet. Denne strategi knuste konkurrencen Netscape under »browser-krigen« i senhalvfemserne, og RealNetworks og andre Media Player-producenter frygter et lignende blodbad i en tid, hvor udbredelsen af bredbåndsforbindelser gør Media Players stadig vigtigere. Men hvis Kommissionen får held med at få stukket et brækjern ind mellem Microsofts Media Player og Windows, hvorfor så ikke også gå efter Internet Explorer, Windows Messenger, og hvad Microsoft ellers har snøret sammen med Windows? Konkurrenterne ville givet prøve.

Microsoft-kritikere står til ingens overraskelse i kø for at tiljuble gårsdagens afgørelse.

»Jeg tror, at en adskillelse (af Media Player) kan ende med at være en god ting for Microsoft,« sagde Mary Jo Foley fra Microsoft Watch, der som navnet antyder ikke er bedste ven med software-giganten.

Ifølge Foley vil den deraf følgende konkurrence tvinge Microsoft til at forbedre deres produkter, hvilket reelt ikke er sket med Internet Explorer, siden selskabet opnåede de facto browser-monopol. Men Foley indrømmer dog, at adskillelsen af Media Player og andre programmer »ikke ville være den bedste ting for de teknologi-ubegavede, der ikke føler sig fortrolige ved at skulle finde og downloade (disse programmer) og få dem til at virke.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen