Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Nyt dollarfald bekymrer det danske erhvervsliv

Afdækning Dollarkursen nærmer sig smertegrænsen for mange danske virksomheder. Men de fleste har sikret sig et godt stykke ud i fremtiden ved hjælp af finansielle instrumenter.

Dollarkursen nåede i går ned på 5,45, som er det laveste i ti år.

Kursfaldet udhuler indtægterne og skaber bekymring i store dele af dansk erhvervsliv. Men der er stor forskel på, hvordan virksomhederne håndterer situationen.

»Det er noget, der påvirker vores drift meget kraftigt,« siger salgsdirektør Jens Haven Christiansen fra slagterigiganten Danish Crown.

»Og det generer os også, at USA, Canada og Brasilien, der alle er dollarbaserede, er vores konkurrenter på mange markeder. I og med, at dollaren falder, styrkes deres konkurrencedygtighed. Så vi møder det i og for sig dobbelt,« siger han.

Som de fleste andre eksportvirksomheder garderer Danish Crown sig mod yderligere dollarfald ved på forhånd at sikre sig, at fremtidige indtægter kan veksles til en bestemt kurs.

Men slagterierne kan kun sikre sig for en begrænset periode. For effekten af, at konkurrenterne bliver mere konkurrencedygtige, er der ingen forsikring imod.

»Det kan jo betyde, at nogle af de markeder, vi har i dag, dem har vi ikke om et halvt eller helt år,« forklarer Jens Haven Christiansen.

I Nordea er Jens Smedegaard chef for den afdeling, der sælger valutaprodukter til virksomhederne. Og han mærker en stigende bekymring.

»Det er klart, at hvis niveauet fortsætter som nu eller falder yderligere 20-25 kroner (pr. 100 dollar,red.), så kan der godt være en del, der bliver lidt paniske. Men mange har dækket sig af, så det er først i den næste periode, det kommer til at gøre ondt,« siger han.

Foreløbig tager de fleste af bankens kunder det dog roligt. Og mange af dem har en forventning om, at dollarkursen kommer opad igen.

Derfor ser Nordea en stigende brug af valutaoptioner. De virker som en forsikring mod yderligere kursfald, men giver samtidig virksomhederne mulighed for at tjene på det, hvis dollarkursen stiger.

»Jeg tror nok, at de fleste har en forventing om, at det kommer op igen. Men spørgsmålet er, hvor langt det kommer ned inden. Virksomheden må spørge sig selv, om den har råd til, at den for eksempel går i 5,25. Og hvis ikke, forsikrer den sig,« forklarer Jens Smedegaard.

Novo Nordisk har tabt over en milliard i årlig kroneindtægt på de seneste års fald i dollaren og andre valutaer. Virksomheden vil ikke kommentere sine forventninger til valutakurserne, men det ser ikke ud til, at Novo Nordisk regner med en stærkere dollar. Den har nemlig fastlåst sin dollarkurs for godt et år frem i tiden.

Problemet for Novo Nordisk er, at virksomhedens indtægter kommer i alle mulige valutaer, mens udgifterne hovedsageligt er i danske kroner. Men det er der ved at blive lavet om på.

»Vi skal ikke skabe værdi ved at være en valutaforretning - men ved at sælge insulin og andre produkter. Vi søger at afdække de kortsigtede udsving i valutakurserne. Men de lidt mere langsigtede niveauskift må vi afdække ved at øge vores omkostninger på de respektive markeder. Og vi investerer ret kraftigt i USA og i Brasilien og Kina, som er relaterede valutaer,« siger Palle Olesen fra Novo Nordisks investor relations-afdeling.

Den strategi har Danfoss allerede længe haft.

»Vi forsøger selvfølgelig at lave valutafdækninger, og det har vi også gjort for det kommende år. Men Danfoss er skruet sådan sammen, at vi har både stigende omsætning og produktion i de dele af verden, hvor man enten bruger dollar eller er relateret til dollar. En lang række af de råvarer og andre ting, vi både køber og sælger, afregnes i dollar,« siger kommunikationsdirektør Ole Daugbjerg.

De seneste dages dollarfald er tilsyneladende udløst af et avisinterview juleaften med Hollands finansminister Gerrit Zalm, som antydede, at euro-landene ikke har tænkt sig at gøre noget ved dollarens fald over for euro.

Valutakeksperterne er dybt uenige om, hvad fremtiden vil bringe.

I en rundspørge fra RB-Børsen skyder de danske eksperter på alt mellem 5.00 og 5,80 som dollarkurs i 2005.

Men som Ole Daugbjerg konstaterer:

»Den, der er i stand til at spå om dollarens udvikling, ville formentlig være mangemillionær og ikke ansat nogen steder.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen