Berlingske Business

Nye virksomheder skaber flest job

Nye og små virksomheder er betydeligt bedre til at skabe job end ældre virksomheder, viser en ny analyse.

Nye virksomheder er betydeligt bedre til at skabe job end gamle bestående virksomheder. Siden 1993 er der blevet skabt over 20.000 job om året på virksomheder med under to år på bagen. I samme periode forsvandt over 5.000 job om året på de ældre eksisterende virksomheder.

Og det er mod forventning ikke de store virksomheder men derimod de små, der skaber flest arbejdspladser. Virksomheder med 1-10 ansatte har i gennemsnit oprettet 16.000 arbejdspladser om året fra 1983 til 2000. Til sammenligning har virksomheder med over 200 ansatte skåret 4400 ansatte væk hvert år i samme periode.

Det viser en ny analyse fra Handelshøjskolen i Århus, hvor man har analyseret jobskabelsen i Danmark over de sidste knap 20 år.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen