Berlingske Business

Nye piratregler bekymrer

Borgerrettighedsgrupper frygter, at EUs nye sanktioner mod ulovlig kopiering vil ramme almindelige internet-brugere.

En strøm af protester kommer nu fra borgerrettighedsgrupper, som frygter, at Europa-Parlamentets hårdhændede indgriben mod piratkopiering og piratsalg vil gå ud over almindelige Internet-brugere.

Parlamentet har vedtaget med 330 stemmer mod 151 at slå ned på den voksende piratindustri, der sælger kopierede DVD-film, computerprogrammer, musik, håndtasker og sågar driver ulovligt kopisalg af blandt andet Viagra-midler. Denne industri er voksende - af EU anslået til 60 mia. kroner i 1998-2001 - og vil ikke blive mindre, når EU udvides til 25 lande. Derfor har det været afgørende for producenterne at få loven på plads inden udvidelsen. Det sorte marked i de kommende medlemslande er nemlig større end i Vesteuropa.

Strafmulighederne omfatter beslaglæggelse af såvel produkter som penge og bankkonti men dog ikke fængsel, som producenterne, der især tæller pladeindustrien og software-udviklerne, ellers gerne havde set.

Efter protester fra en række bekymrede forbrugerorganisationer blev det dog specificeret, at forbrugere, der handler i god tro, er undtaget de nye bestemmelser.

»Enkeltpersoner, der kopierer musikoptagelser til eget brug, vil normalt ikke blive straffet,« hedder det på Parlamentets netsted.

EUs ministerråd skal godkende parlamentets beslutning inden for de nærmeste to uger. Herefter har medlemslandene to år til at rette de nationale love til, så de stemmer overens med EU-beslutningen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen