Berlingske Business
17:42

Nye kæmpeskibe fra A.P. Møller

Kolos: Nye superskibe er en risikabel satsning, men det kan på længere sigt hjælpe Mærsk til at sejle konkurrenterne agterud. Hvis det kan betale sig for nogen, kan det betale sig for Mærsk, udtaler ekspert.

Trods de dårlige tider i søfartsbranchen vil yderligere fire af verdens største containerskibe løbe af stablen på Lindø-værftet i år og indgå i A.P. Møllers flåde.

Dermed går rederiet mod tendensen i resten af branchen, der i stigende grad satser på de mindre skibe.

Ifølge den britiske søfartsavis Lloyd's List er der endda planlagt yderligere seks mammut-skibe til levering fra slutningen af året og gennem 2003.

Tidskrævende

De meget store containerskibe - kendt som post-panamaxskibe, fordi de er for store til at gå gennem Panamakanalen - har de seneste år overtaget en stor del af verdensmarkedet for fragten over store afstande.

Ifølge nogle analytikere har det betydet mindre fleksibilitet og større forsinkelser, fordi større skibe betyder færre afgange og længere tid til lastning og losning.

Større produktivitet

Men det afviser skibsreder Knud Stubkjær fra A.P. Møller:

»Det er ikke vores oplevelse, at det forlænger transittiderne. Det lyder måske rigtigt, at det tager længere tid at håndtere et skib med 6.000 containere end et med 2.000. Men for det første er det sjældent, at et skib kun sejler mellem to havne og skal helt lastes eller lodses i én havn, og for det andet kan et stort skib have mere udstyr og derfor en større produktivitet,« siger han.

Knud Stubkjær vil ikke kommentere rygterne om de ekstra seks nybygninger.

Containerfarten plages for tiden af, at verdenshandlen er holdt op med at vokse på grund af den økonomiske afmatning.

Det har betydet, at det er umuligt at fylde containerskibene, og det går ud over rentabiliteten.

Men alligevel ser flere aktieanalytikere A.P. Møllers nybygningsprogram som en fornuftig investering i fremtiden.

»Man skal op på en belægningsgrad på omkring 80 procent for, at de store skibe er rentable. Det er markedet ikke til i øjeblikket. Men containermarkedet er hele tiden i vækst, og det betyder, at den rentable størrelse skibe på de store ruter hele tiden bliver skubbet opad,« siger en aktieanalytiker.

Han bakkes op af Dan Togo Jensen fra investeringsbanken Carnegie:

»Hvis det kan betale sig for nogen, kan det betale sig for Mærsk. Store skibe giver store faste omkostninger, men det betyder også lave omkostninger pr. container, hvis man kan fylde dem op. Problemet, med om havnene kan håndtere de store skibe, er mindre for A.P. Møller, fordi de selv driver mange af havnene. Derfor kan de sikre, at der sker de nødvendige investeringer. Mærsk har volumenerne og havnene, og dermed kan de store skibe gøre dem endnu mere konkurrencedygtige i forhold til de andre rederier,« lyder hans vurdering.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen