Berlingske Business

Nye gratisaviser fra Politiken

Aviskoncernen JP/Poltikens Hus vil lancere nye gratis-aviser. »Avisen hver/DAG« er blot første forsøg på at komme ind på markedet, som domineres af svenske metroXpress og Urban.

Markedet for gratisdagblade er ikke mættet. Selv om metroXpress fra svenske Metro International og Urban fra Det Berlingske Officin er blevet altdominerende, så er der plads til nye gratisdagblade i Danmark.

Det mener JP/Politikens Hus, der varsler nye gratis-aviser i den nærmeste fremtid.

»Vi anser slet ikke, at det her marked er kørt for os. Vi har i godt en måned nu været på gaden med Avisen hver/DAG i Nordsjælland i et oplag på godt 100.000. Det er godt nok ikke en trafikavis, men dog et dagblad, som distribueres i et geografisk område. Og på den måde vil man kunne se os eksperiemntere med gratis-avsier i årene fremover,« siger Lars Munch, adm. direktør for udgiverselskabet bag Jylland-Posten og Politiken.

Han afviser at sætte dato på for næste »eksperiment« og vil ikke oplyse, om der bliver tale om en avis, der skal gå i kødet på metroXpress eller Urban, hvoraf sidstnævnte nu er markedsførende på Sjælland.

»Vi anerkender, at gratisaviserne er kommet for at blive. Og vi indser, at vi skal have en større del af markedet, end hvad vi har i dag,« siger Lars Munch.

Politiken tog fejl
Han fremhæver samtidig, at JP/Politiken via Politikens Lokalaviser allerede udgiver over 20 gratis distriktsaviser i Danmark samt over ti i Sverige, hvorfor koncernen allerede har erfaringen i produktionen heraf.

»Det er aviser, der alene er annoncefinansieret. Så at sende en gratisavis ud med kvalitativt indhold er os ikke fremmed,« siger han.

Lars Munch erkender, at Politikens Hus i sin tid tog fejl, da metroXpress og Urban kom på gaden, hvor man vurderede, at det ville være umuligt at få økonomi i et gratisdagblad.

»Vi tog fejl, da vi sagde, at udgivelserne ville høre op igen. Derfor vil vi nu også ind og have vores del af markedet,« siger han og erkender, at det er logisk at spørge til, hvorfor JP/Politiken endnu ikke har fundet sine ben på markedet.

»Men jeg vil ikke fortælle om vores planer. Den næste gratisavis fra vores side kan enten blive udgivet på koncernniveau eller på enkelt-selskabsniveau. Men det kan også være, det bliver begge steder,« lyder det hemmelighedsfulde svar.

»Jeg kan jo ikke gå ud tre måneder inden og fortælle, hvad vi gør. Vores planer er vores planer. Men det ville være uklogt at udelukke nogen geografiske områder. Så det kan blive i hele landet,« siger Lars Munch.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen