Berlingske Business
14:47Blandede signaler op til amerikansk børsåbning

Ny relancering skal styrke Politiken

Den 3. september gennemføres en omlægning af Politiken, der skal styrke avisen på kerneområderne. Overvejelserne om at udgive hele avisen i tabloid-format eksisterer stadig og kan være en realitet inden nytår.

Dagbladet Politiken lægger atter avisen om med nye sektioner, sider og indhold. Fredag den 3. september er der premiere på den nye avis, som først og fremmest betyder ændringer hen over weekenden.

Samtidig overvejer ledelsen af Politiken fortsat, om hele avisen skal trykkes i tabloidformat - altså samme størrelse som Urban og metroXpress. Der er ingen planer her-og-nu, er den officielle melding. Men det er dog ikke udelukket, at Politiken inden nytår bliver det første af de store danske dagblade, som skifter format på hele avisen.

»Der er ikke nogen konkrete planer om tabloid. Men omvendt kan jeg ikke garantere, at det ikke vil ske inden årets udløb. Og hvis vi kommer i en situaiton, hvor vi føler, vi skal gøre det af konkurrencemæssige hensyn, så kan vi gøre det fra dag til dag,« siger Roy Bruhn-Petersen, bladdirektør på Politiken.

Der skal være en årsag
Han fremhæver, at Politiken allerede har bevist det i forbindelse med Ekstra Bladets fødselsdag tidligere i år, hvor avisen med blot en dags varsel gjorde forsøget og i øvrigt holdt det hemmeligt for stort set alle medarbejdere og selv flere layoutere indtil selve dagen.

»Men der skal være en årsag og en grund til at gøre det. Det er ikke nok at være first mover. Formatet i sig selv er ikke interessant,« siger Roy Bruhn-Petersen og fremhæver, at de store broadsheet-sektioner har den fordel, at helsides-annoncerne her genererer flere penge i kassen, fordi deres store størrelse i sig selv gør dem dyrere.

»Problemet med priserne for de forskellige annonce-formater skal først løses, før vi kan lægge om. Men det kan selvfølgelig lade sig gøre. Det har udviklingen i Storbritannien vist, hvor aviserne Independent og Times er blevet lagt om og har vænnet markedet til, at annoncerne i tabloidformat er blevet dyrere. Times gennemfører for eksempel en to-tre-årig tilvænning, hvor annoncerne i tabloid-sektionerne er blevet dyrere, mens de store broadsheet er blevet billigere. Og der er man i gang med en udjævning. Så det kan selvfølgelig lade sig gøre,« siger han.

En langsom glidning
Analyser af forsøget med Politiken i tabloid i forbindelse med Ekstra Bladets fødselsdag - herunder tests i fokusgrupper - har dog vist, at der blandt Politikens læsere ikke er specielt gode grund til at skifte til tabloid.

»At lægge markant om tror vi ikke på. Vi tror mere på mindre tiltag og en langsom glidning. Og det er relanceringen den 3. september et udtryk for.«

Ændringer af Politiken i næste måned indebærer ifølge Roy Bruhn-Petersen:

En omlægning af gå-i-byen-sektionen Fredag, der gøres mere tynd og bruger-orienteret for netop derved at være mere anvendelig som netop gå-i-byen-tillæg. Anmeldelser flyttes over i 2. sektion - den egentlige kultursektion. Om Fredag får nyt navn er ikke afklaret.

2. sektion får samtidig flere sider. Det er især fredag og søndag, at kulturen vil få mere plads at brede sig på. Politikens mange lange artikler skal således blandt andet have følgeskab af mere nyhedsorienteret journalistik, som andre af de store dagblade hidtil har profileret sig på. Samtidig etableres en egentlig side med blandede anmeldelser og kritik.

Det helt store trækplastre i relanceringen af Politiken bliver dog den nye søndagssektion Søndagsliv, som får premiere den 5. september. Nøgleordet i omlægningen er, at journalistikken skal være såkaldt »jeg-orienteret«. Det bliver med en opprioritering af sundhed, videnskab og arbejdsmarkedsstof. Det sidste for at kunne slå sektionen sammen med den hidtige jobsektion. Til gengæld bliver konsekvensen, at med flytningen af arbejdsmarkedsstoffet bliver det traditionelle erhvervsstof i Politiken endnu en gang nedprioriteret. Og det vil især kunne mærkes i den daglige sektion.

»Det er først og fremmest kulturen, vi styrker med flere sider, men det er svært sige hvor meget, da en del af det skyldes, at vi rykker rundt på stoffet. Vi giver det, læserne vil have lidt mere af,« siger Roy Bruhn-Petersen.

Politiken vil i øvrigt ikke bruge penge på nogen ny stor lancering.

»Vi går ikke ud med nogen stor markesføringskampagne. Der er tale om det lange seje træk. Og det betyder forbedringer i forhold til Politikens kernelæsere,« siger Roy Bruhn-Petersen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen