Berlingske Business
17:40Det sker tirsdag: Sidste store bankregnskaber

Ny Netto-chef optræder for tysk millionpublikum

Ny Netto-chef optræder for tysk millionpublikum - 1
Claus Juel-Jensen<br>Foto: Scanpix

Claus Juel-Jensen, Nettos nye koncernchef, reklamerede for danske lavprisbutikker i tysk TV-udsendelse med millioner af seere.

BERLIN

Nettos nye koncernchef Claus Juel-Jensen har som gæst i Tysklands vigtigste, politiske talkshow fået et millionpublikum i tale og fortalt, hvordan Danmark holder sin arbejdsløshed på et relativt lavt niveau.

Juel-Jensen, der senere i år afløser Mads O. Krage som leder af den danske discountkæde, var inviteret som gæst i TV-showet Sabine Christiansen, opkaldt efter værtinden, sent søndag aften. Showet sendes en gang om ugen og har i snit fem millioner seere, om end tallet kan være lavere på grund af feriesæsonen.

Den 40-årige dansker, der inden udnævnelsen for nylig har stået for opbygningen af 222 Netto-filialer i Tyskland, fortrinsvis i det tidligere DDR, optrådte sammen med en buket af førende tyske politikere og organisationsfolk. Emnet var den tyske jobsikkerhed, som betyder, at det er næsten umuligt at fyre folk , hvilket ifølge eksperter fører til, at arbejdsgivere er tilbageholdende med at ansætte nye medarbejdere af frygt for ikke at komme af med dem igen, hvis tiderne bliver dårligere.

Formålet med Juel-Jensens medvirken var tydeligvis at inspirere Tysklands politikere og fagbevægelse, som i årevis er veget tilbage for gennemgribende reformer af arbejdsmarkedet trods en ledighed på tolv procent og en lovgivning, der virker forældet i forhold til det øvrige, nordlige Europa.

Claus Juel-Jensen var imidlertid tilbageholdende, da han blev bedt om at kommentere forskellen mellem dansk og tysk arbejdsmarkedspolitik: »Jeg er gæst i dette land, det er Netto også, og jeg vover ikke at komme med kritik af Tyskland,« sagde han. »Men jeg tror ikke, man kan ændre den slags regler hurtigt.«

Netto-chefen fortalte, at der i Danmark er et stort apparat til rådighed for arbejdsløse, at der kun er en ledighed på fem pct. og at der stort set ingen ungdomsarbejdsløshed er.

Sabine Christiansen søgte flere gange med venlige provokationer at få Juel-Jensen til at pege på de ømme punkter i det tyske system. Han fortsatte dog med at være diplomatisk, men pegede på, at danske arbejdsgivere, fagforeninger og lønmodtagere er klar over, at de i stort omfang har fælles interesser. Netop denne erkendelse mangler ofte i Tyskland, siger eksperter.

Kom med en opfordring
Juel-Jensen kom dog med en opfordring til, at man i Tyskland beskæftiger sig mere med Corporate Governance. Han henviste til den nylige retssag mod ledere af Mannesmann-koncernen, der fik gyldne håndtryk i millionklassen for at gå med til firmaets salg til britiske Vodafone. Den slags var ikke egnet til at gøre lønmodtagere positive over for at give afkald på hævdvundne rettigheder, antydede han.

De tyske gæster i udsendelsen, bl.a. delstaten Brandenburgs ministerpræsident Mathhias Platzeck (SPD) og oppositionspartiet CSUs gruppeformand Michael Glos, tog Juel-Jensens indlæg til efterretning. De gentog dog også den gængse tyske politiske opfattelse af, at erfaringer fra udlandet ikke umiddelbart kan overføres til forbundsrepublikken. Ingen af dem var rede til at slække væsentligt på jobsikkerheden. Det gælder om ikke at forskrække befolkningen, lod de forstå.

Claus Juel-Jensen benyttede lejligheden til at gøre reklame for Netto, som, sagde han, havde kvalitetsvarer til den laveste pris. Han fortalte også om det såkaldte 40+-program, der går ud på at ansætte ældre medarbejdere. Men han holdt fast i sit diplomati også i slutningen af den timelange udsendelse, da han blev spurgt, om han ville give tyskerne et godt råd med på vejen: »Tyskland er et vidunderligt land med fantastiske mennesker,« sagde danskeren, der i ni år har boet syd for grænsen. »Jeg synes, man skal gøre det bedste ud af det.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen