Berlingske Business

Ny nedtur for Magasin

Ny nedtur for Magasin - 1

Magasin kan stadig ikke lokke kunder nok til butikken, og ejeren, Wessel & Vett, nedjusterer endnu en gang. Analytiker spår frasalg af selskabets største, blødende sår. Direktør afviser.

Endnu en økonomisk nedtur for ejeren af stormagasinet Magasin, Wessel & Vett, får nu markedet til at spå om snarlige frasalg af selskabets største underskudsforretninger.

Gårsdagens kvartalsregnskab viser en fortsat faldende omsætning som følge af manglende evner til at lokke flere købelystne kunder i selskabets stormagasiner anført af Magasin du Nord i København City.

Koncernens ni-måneders regnskab viste et minus på 188 mio kr. før skat. Dermed må Magasin-ejerne nok en gang nedjustere forventningerne til helårsregnskabet fra et underskud på 150 mio. kr. til et underskud på 210 mio. kr.

Positivt er det imidlertid, at selskabet har fokus på en finansiel genopretning ved salg af sine ejendomme, så man kan få gælden og dermed renteomkostningerne ned, påpeger senioranalytiker Jesper Ilsøe fra GudmeRaaschou.

Frasalg eller ej
Sammenholdt med oplyste planer om hensættelser i næste kvartal til restruktureringsomkostninger tegner der sig et billede af kommende frasalg af selskabets dårligst kørende stormagasiner, forudser Jesper Ilsøe.

»Selskabet har ikke hidtil været i en situation, hvor det har kunnet lukke stormagasiner, for det koster dyrt. Nu er man imidlertid kommet i en finansiel situation, hvor det faktisk er muligt at tage de kortsigtede øretæver. I regnskabsmeddelelsen oplyses det, at man hensætter i fjerde kvartal og får et negativt resultat i fjerde kvartal, som normalt er det eneste postive kvartal i året. Det må være et signal om, at der kommer lukninger og frasalg,« siger han.

Det er fortsat Magasin du Nord samt stormagasinerne i Århus og Lyngby, der står for den altovervejende del af omsætningen, hvilket efterlader stormagasiner i Odense, Kolding, Aalborg og Rødovre som lukningstruede, påpeger Jesper Ilsøe. I stormagasinerne, der udgør den største del af Wessel & Vett, faldt omsætningen samlet med 35 mio. kr. til 1.415 mio. kr. i de første ni måneder sammenlignet med samme periode af det foregående regnskabsår.

Kigger i alle kroge
Med den anden nedjustering til helårsresultatet i år erkender adm. direktør i Wessel & Vett, Henrik Busch, at man er på jagt efter mulige effektiviseringer: »Når vi stadig har et stort underskud, så er det klart, at vi kigger rundt i alle kroge af virksomheden for at finde ud af, om vi kan gøre det bedre,« siger han.

Samtidig afviser Henrik Busch imidlertid enhver plan om lukninger.

»Vi har ingen planer om at lukke nogle af forretningerne. Hensættelserne er fra salget af Illum og nogle lejegarantier, som vi har påtaget os i forbindelse med salget,« siger han.

Med en kommende åbning af Fields kan det blive nødvendigt at forcere genopretningsprocessen for særligt Magasin du Nord, påpger ekspert i mærkevaresalg Bruno Christensen fra Retail Institute Scandinavia.

»Det tager tid at vende en skude som Magasin, men det værste, der kan ske, er rygter om, at man allerede er død og begravet,« siger han.

Finansudgifterne blev knap 80 mio. kr. mod 105 mio. kr. i de tre første kvartaler af 2002-03. Nettounderskuddet fra stormagasinerne blev reduceret fra 182 mio. kr. til 146 mio. kr. Magasin-aktien faldt i går med 4,6 pct. og sluttede i kurs 144.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen