Berlingske Business

Ny Junckers-chef: Groteske anklager

Ny Junckers-chef: Groteske anklager - 1
Der var drama i kulissen, før Junckers blev solgt. 500 ansatte fik torsdag besked om, at virksomhedens fremtid var afklaret. <br>Foto: Søren Bidstrup<br>

Junckers nye topchef Lars Hermansen sår tvivl om Mogens de Linde og Lorentz Jørgensens hensigt med et køb af Junckers. »De interesserede sig ikke for Junckers fremtid,« siger han.

Junckers nye topchef Lars Hermansen går med nye oplysninger om Lorentz Jørgensen og Mogens de Lindes planer - eller mangel på samme - for Junckers fremtid til kraftigt modangreb på de to erhvervsfolk, der blev vraget som købere af det danske industriikon.

Som afsløret af Berlingske Tidende lørdag har Lars Hermansen været betragtet som kandidat til posten som Junckers nye topchef af både Mogens de Linde og Lorentz Jørgensen samt af Axcel.

Det fik en bitter Lorentz Jørgensen til at anklage Lars Hermansen for at have taget »know-how« med sig over til Axcel, da han valgte at skifte side.

Lars Hermansen kalder anklagen »grotesk« og forklarer til Berlingske Tidende, at Lorentz Jørgensen og Mogens de Linde selv var årsag til, at han ikke ønskede at samarbejde med dem.

»Jeg har holdt møder med Lorentz Jørgensen og Mogens de Linde 5. og 8. januar. Det var under de møder, at jeg mistede interessen for at samarbejde med dem. Jeg er industrimand. Jeg har forstand på drift af virksomheder og på at rette virksomheder op. Men på møderne interesserede hverken Mogens de Linde eller Lorentz Jørgensen sig for Junckers fremtid. Det, der betød noget for dem, var, hvor god en »deal«, de kunne lave med bankerne. De var optaget af at gøre en forretning, og det er fair nok. Men det er ikke min indfaldsvinkel, og derfor kunne vi ikke fortsætte,« siger han.

Lars Hermansens oplysning er interessant. Byggematadoren Mogens de Linde og erhvervsmanden Lorentz Jørgensen har nemlig af deres kritikere været mistænkt for, at deres køb af Junckers skete med andre hensigter end gulvproduktion.

Lorentz Jørgensen betegner Lars Hermansens modangreb som »helt urimeligt«.

»Junckers var tynget af et gældsbjerg, som skulle nedbringes, for ellers ville der slet ikke være en fremtid for Junckers. Det er muligt, at den finansielle rekonstruktion har fyldt meget på vores møder med Lars Hermansen, men det har ikke været et udtryk for manglende interesse for Junckers fremtid,« siger han.

Lorentz Jørgensen mener fortsat, at Lars Hermansens skift til Axcel er en svinestreg.

»Vi har lavet et forarbejde, som Axcel har kopieret. Vi havde udset os en direktør, som Axcel har overtaget,« siger han.

Lars Hermansen afviser:

»Jeg har set Mogens de Linde og Lorentz Jørgensen an, men jeg har på ingen måde arbejdet for dem. At jeg skulle have taget oplysninger med over til Axcel er absurd. Hvis nogen har taget oplysninger fra andre, er det Mogens de Linde og Lorentz Jørgensen, som har beholdt og brugt den skitse, jeg havde lavet til en ny forretningsplan for Junckers,« siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen