Berlingske Business

Ny gratis-avis klar til at indtage hele verden

Manden, der grundlagde gratis-avisen Metro, lancerer global gratis-avis om mode og livsstil. Den er 300 mio. kr. værd om få år, mener han.

Da Robert Braunerhielm for ti år siden i Stockholm udfordrede hele dagbladsbranchen med første nummer af gratisavisen Metro, var der stort set ingen, der troede, at det kunne lade sig gøre at få nogen til at annoncere i en gratisavis.

I dag kommer Metro i 34 udgaver i 16 lande på 15 sprog.

Og trods den åbenlyse succes blev Robert Braunerhielm for nylig mødt med nogenlunde samme skepsis, da han erklærede, at han var parat til at gøre comeback og indtage hele kloden med en ny global gratisavis. Denne gang om international livsstil og mode.

Men atter tyder alt på, at det er Metro's idemand, der har set fuldstændigt rigtigt. For efter blot nogle få testudgivelser i Milano af den ny månedsavis »Rodeo« - som den kendte svenske avis-entreprenør Per Teglöf i øvrigt har udviklet - blev Stockholm føjet til i sidste uge som by nummer to på vej mod et nyt verdensherredømme.

Og førstenummeret af Rodeo i Sverige er så spækket med helsides-annoncer fra blandt andre Mercedes-Benz, Versace, GianFranco Ferré, Filippa K, Samsung, Diesel, Tiger, Calvin Klein, Puma, Energie, Volkswagen, Hugo Boss og Omega, at Rodeo allerede er fra førsteudgivelsen er en kommerciel succes. Ud af i alt 64 sider er de 25 annoncer og premierenummeret har omsat for godt 500.000 sv.kr.

Avisen, der har stort set samme format som Urban og B.T., er i øvrigt af væsentligt tykkere papir, for at billeder og reklamer skal stå meget klart.

»Per Tegelöf har god kontakt med modeindustrien i Italien og er allerede lykkedes med Rodeo i Italien, hvor avisen nu kommer i et oplag på 150.000 i 11 byer, så nu går vi sammen videre med Rodeo ud i resten af verden. Tanken er at blive verdens største mode-magasin i løbet af blot få år,« siger Robert Braunerhielm til Berlingske Tidende.

Indtil år 2000 var han stadig direktør i Metro, hvor han arbejdede med den videre udvikling af Metro International. Nu er han blevet købt ud og tager med sig en sikker viden om, hvordan man laver en international avis-succes.

»Jeg ved, at det kan lade sig gøre. Der er lave omkostninger ved vores nye avis, og det er unikt. Der findes ikke noget lignende idag. Og vi kan se med den første udgivelse i Sverige, at de annoncører, der hidtil har satset mange penge på glozzy magazines, har været villige til at gå over til os,« siger Robert Braunerhielm.

Planen er at indtage Paris til sommer og London senere i år og holdet bag Rodeo arbejder med, at selskabet skal føje to nye storbyer til om året.

»Dernæst taler vi om Madrid, Barcelona og siden HongKong, Tokyo, Berlin og Moskva. Det gælder om at blokere markedet, før andre kommer til,« siger Robert Braunerhielm, der personligt ejer godt 40 pct. af Rodeo Magazine. Per Tegelöf ejer ligeledes 40 pct.

I Italien er der blevet investeret godt to mio. kr. i projektet, og her har man nu ti fastansatte. I Sverige har man derimod kunnet nøjes med 2-300.000 kr., da organisationen allerede var oppe at køre. Resten klares ved freelancere.

Med til at gøre produktionen rentabelt er, at 40 pct. af det journalistisk indhold i aviserne er globalt genbrug. Resten produceres i det enkelte land.

»Vi satser på lokal forankring, men planen er at bruge det samme materiale globalt. Der bliver to større modereportager i hvert nummer. Derudover lader vi kendte og ukendte fotografer prøve grænser af og vise, hvad de kan. Avisen har blandt andet fået fotografier af Helmut Newton og William Rank. Og en ny stjerne har efter markedsføringen af sig selv i Rodeo fået en reklameopgave for Volvo,« siger Robert Braunerhielm.

Han oplyser, at gratisavisen kun vil blive distribueret til udvalgte eksklusive butikker og cafeer og målgruppen er de såkaldte early adaptors - det vil sige 20-35 årige, der har masser af penge og som er parat til nye trends før alle andre.

»Mange mænd læser ikke mode-magasiner, så målet er at nå dem. På den måde forventer vi faktisk at få flere mandlige læsere - metroseksuelle om du vil.«

For at ekspansionen til resten af kloden kan lykkes, skal Robert Braunerhielm have fundet en række medinvestorer.

»Vi mangler lige nu to mio. euro til medfinansiering af lanceringen i de næste otte lande, men vi har KPMG til at hjælpe os med at finde kapital. Det er endnu ikke klart, hvem det bliver. Og om hele eller blot dele af ekspansionen skal finansieres af andre,« siger han.

Robert Braunerhielm forventer i øvrigt at gøre »big business« ud af projektet:

»Om nogle få år vil selskabet være mere end 300 mio. kr. værd. eller mere end det. Og jeg kan tænke mig, i fremtiden skal der nok være nogen, der bliver intersseret i at købe os. Og hvis prisen er god nok, så kan jeg godt tænke mig, at vi er til salg. Det er en business, det her,« siger han.

København er endnu ikke med på listen over kommende Rodeo-byer:

»Danmark er ikke udelukket, men det er heller ikke et oplagt valg de første par år. Vi tager de steder, som er mest naturlige og hvor det gælder om at blokere for eventuelle konkurrenter,« siger Robert Braunerhielm.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen