Berlingske Business

Ny computerorm i udbrud

Et nyt virusangreb mod pc'er blev sat i gang sent mandag og spredte sig tirsdag med stor hast både i Danmark og andre lande.

Det nye angreb med titlen "Mydoom" spreder sig via en vedhæftet fil på en e-mail. I den danske sikkerhedsorganisation Dk-Cert forventer man dog, at pc-ormen forholdsvis hurtigt vil dø ud igen.

- Den har haft en stejlt stigende kurve i løbet af tirsdagen. Men nu er den genkendt, og medierne har været hurtige til at informere om den, siger Mikael Stamm, specialkonsulent i Dk-Cert.

Hos Dk-Cert er man lidt overrasket over den succes, som "Mydoom" indledningsvis har fået. Den benytter sig nemlig af en tidligere set metode, som pc-brugerne relativt let har kunnet beskytte sig mod ved at spærre postprogrammet for bestemte typer af vedhæftede filer, for eksempel med endelsen .exe.

Pc-ormen spreder sig efter åbning af den vedhæftede fil.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen